راه ورود کسب‌ و کارهای دانش‌بنیان به حوزه انرژی هموار می‌شود

به گزارش آردی نیوز، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در آیین آغاز همکاری این معاونت و وزارت حفاظت محیط زیست آلمان با هدف توسعه اقتصاد کم‌کربن که با حضور سفیر آلمان در ایران برگزار شد، افزود: منابع غنی زیرزمینی و نیروی انسانی خلاق و توانمند دو مزیت سرزمینی ایران برای توسعه پایدار فناوری‌های انرژی و زیست محیطی است.
وی ادامه داد: مزیت های سرزمینی و ساختاری کشورمان در حوزه انرژی دو ویژگی مهم ایران است که به عنوان نخستین دارنده ذخایر هیدروکربنی جهان و سومین تولید کننده گاز دنیا بخش قابل توجهی از ظرفیت جهانی در حوزه انرژی و محیط زیست را به خود اختصاص داده‌ایم.
ستاری با بیان اینکه توانمندی ایران در حوزه نیروی انسانی خلاق قابل توجه است، گفت: ایران با دارا بودن بیش از 4 میلیون دانش آموخته، همپای پیشرفته ترین کشورهای جهان فارغ التحصیل مهندسی تربیت می کند. این ظرفیت از دانشگاه ها که شامل جامعه و بازار کار می ‌شود، فرصت بالقوه قابل توجهی را برای کسب و کارهای دانش بنیان و خلاق حوزه انرژی در اختیار ایران قرار می دهد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر ضرورت کسب و کارهای دانش بنیان فناور برای شکوفایی ظرفیت عظیم ایران در حوزه انرژی، محیط زیست و رونق بازار این حوزه‌ها گفت: انرژی دارای مشکلات متعددی است که پرداخت یارانه ‌های هنگفت توسط دولت، قیمت انرژی را کاهش داده و زمینه سوء استفاده و قاچاق این ظرفیت ارزنده را فراهم آورده است؛ غافل نیستیم و باید با ایجاد ساز و کارهای جدید زمینه حضور شرکت های دانش بنیان و فناور در حوزه انرژی فراهم شود.
وی پیشرفت ایران در رونق کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپ ها را یادآور شد و افزود: ایران در حوزه استارتاپ ها گام‌های بلندی پیموده است و بزرگ ترین کسب و کارهای فناور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و شرکت های دانش ‌بنیان حوزه فناوری های پیشرفته منطقه، متعلق به ایران است که این توانمندی می تواند در خدمت خلق ارزش افزوده و اشتغال با توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و فناور قرار بگیرد.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن ابراز امیدواری به توسعه همکاری مشترک میان ایران و آلمان و رونق کسب و کارهای فناور و دانش بنیان انرژی و محیط زیست گفت: معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری عزم خود را برای حمایت از روند همکاری های مشترک جزم کرده است و امیدواریم با همکاری طرف آلمانی به پیشرفت‌های قابل توجهی در این حوزه دست پیدا کنیم.

میکاییل کلور برشتولد سفیر آلمان در ایران، در این مراسم با اشاره به گسترش همکاری ‌های دو کشور در حوزه فناوری‌های بهینه ‌سازی انرژی و زیست ‌محیطی گفت: پس از برجام وزارت محیط زیست آلمان در ایران فعال شد و سفرهای متعهدی بین دو کشور انجام گرفت و این پروژه یکی از برنامه‌ها به شمار می‌رود.
سفیر کشور آلمان در ایران اظهار داشت: در راستای همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت حفاظت محیط ‌زیست آلمان، این برنامه شکل گرفته است.
وی ادامه داد: تا سال 2021 بودجه 3 و نیم میلیون یورویی برای این پروژه در نظر گرفته شده است.
برشتول، با اشاره به گام‌های جدی آلمان در توسعه فناوری ‌های بهینه‌ سازی انرژی گفت: موضوع بهینه سازی انرژی اهمیت بسیاری دارد. آلمان سال‌های زیادی تلاش هایی را برای بهینه سازی مصرف انرژی داشته است، مازاد انرژی مصرف نشده در ایران قابلیت مصرف دوباره و صادرات را دارد و بهینه سازی انرژی در آلمان سبب پایین آمدن مصرف انرژی و ایجاد روند جدید در مصرف انرژی شده است.
وی با اشاره به کاهش 20 درصدی مصرف انرژی تا سال 2050 گفت: حمایت آلمان در رابطه با ایران با بهینه سازی مصرف انرژی بیان کننده برنامه توسعه مستمر سازمان ملل تا سال 2020 است و از ژانویه آینده آلمان عضو غیر ثابت در شورای سازمان ملل خواهد شد؛ زیرا حفظ محیط زیست برنامه اصلی ما در سازمان ملل است.
سفیر آلمان در ایران، روابط گسترده و مستحکم دو کشور را یادآور شد و گفت: آلمان به طور عمده در امضا شدن برجام دخیل بود؛ اطمینان می دهم که به ارزش بالای این معاهده ایمان داریم و تمام تلاش خود را برای ادامه‌ این معاهده مهم و بین‌المللی صرف می‌کنیم.
وی با ابراز تأسف نسبت به خروج آمریکا از معاهده برجام و انجام دوباره تحریم ها گفت: بر این باور هستیم که تحریم ثانویه آمریکا برخلاف قوانین بین المللی است. ایران وظایف خود را انجام داده و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، 12 بار این موضوع را تاکید کرده است و آمریکا باید به برجام پایبند بماند.
برشتول به پایبندی کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان به برجام، اشاره کرد و افزود: هفته گذشته نشان مثبتی داشته ایم و پس از یک هفته از تحریم آمریکا هیئت متوسط و تعیین کننده به ایران سفر کرد و مدیریت آن را یک بعد سیاسی عمده برعهده داشت و اتحادیه اروپا نشان داد که در رابطه با برجام ثابت قدم است و به اتفاق 28 کشور اروپا با یک پیام واحد داریم.
وی افزود: پیام ما مبنی بر اینکه به این معاهده پایبند می مانیم واضح است و در اروپا برای ایجاد ساختار جدید کار می‌کنیم تا تشکیلاتی که امنیت مالی را برقرار سازد، ایجاد کنیم.

زینب حمیدزاده مدیر پروژه آغاز همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت حفاظت محیط زیست آلمان گفت: پیاده سازی طرح بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست پیاده سازی ساز و کارهای مناسب و کارآمد برای جذب مشارکت حداکثری مردم، نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده، بخش خصوصی، شرکت های خدمات انرژی و دانش بنیان برای رفع چالش های مهم جامعه و مسائل مرتبط با انرژی، آب و محیط زیست در دستور کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده و سازماندهی و مدیریت تلاش های ملی برای حل مسائل کلان و ابر چالشها از شروع کار دولت یازدهم پیگیری شده است.
وی به تنظیم آئین نامه بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست در معاونت علمی و فناوری و پیشنهاد آن به شورای عالی انرژی اشاره کرد و گفت: مصوبه این آیین‌نامه در اسفند 1396 ابلاغ شد که براساس این مصوبه انرژی صرفه جویی شده بر اثر اقدامات مصرف کننده و بخش خصوصی قابل فروش به بخش ها و مصرف کنندگان با تعرفه بالا خواهد بود.
حمیدزاده ادامه داد: اجرای این طرح سبب می‌شود توجیه اقتصادی طرح‌ها و پروژه های صرفه ‌جویی و بهینه سازی انرژی، افزایش یابد و انگیزه اقتصادی بالا برای مردم و بخش خصوصی شکل گیرد که براساس ساز و کار بازار و در چارچوب بازار بورس انرژی و در محیط شفاف و رقابتی خواهد بود.

مطالب مرتبط