ربات آتشنشان / راهنمای آتشنشانان در میان دود و آتش

دانشمندان رباتی ساخته اند که مجهز به حسگرهای مختلف و دوربین گرمایی است تا در دود ببیند. این ربات آتشنشان می تواند خطر انفجار را به آتش نشانان هشدار دهد.این ربات هم اکنون می تواند با ترکیبی از دوربین گرمایی، یک دوربین با رادار سه بعدی و یک واحد LiDAR(ردیابی و طیف یابی نور) در دود ببیند.تصاویر و اطلاعات دیگر به طور واقعی برای اپراتور انسانی خارج ساختمان فرستاده می شود. این اپراتور با استفاده از اینترنت می تواند ربات را کنترل کند.

به گزارش آردی نیوز به نقل از  خبرگزاری مهر، کنسرسیومی به رهبری دانشگاه اروبو(Örebro) در سوئد ربات SmokeBot را طراحی کرده است. این ربات قرار است ماموریت های شناسایی در ساختمان های مملو از دود یا قابلیت دید کم را فراهم کند. به این ترتیب نقشه ای برای آتشنشانان فراهم می شود.

همچنین ربات در صورت قطع ارتباط با اپراتور به طور خودکار راه برگشت به آخرین مکانی را می یابد که در آنجا به اینترنت  دسترسی داشت.

SmokeBot همچنین مجهز به حسگر گاز است که قابلیت ردیابی نوع، دما و غلظت گازهای موجود در ساختمان را دارد. ربات با کمک این اطلاعات خطر انفجار را به آتشنشانان هشدار می دهد.

البته باید قبل از به کارگیری آن سرعت ربات کمی بهبود یابد. درحال حاضر ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد تا اطلاعات کافی را جمع آوری کند. چنین مدت زمانی برای نجات افراد از آتش طولانی است.

یکی دیگر از موارد استفاده این ربات در حوزه کشاورزی است. حسگرهای گاز این دستگاه می توانند انتشار گازهای مختلف را اندازه گیری کنند.

منبع : نیو اطلس

مطالب مرتبط