ربات خلبان نیروی هوایی آمریکا هواپیماهای قدیمی را به مدل های خودران تبدیل می کند

ربات خلبان نیروی هوایی آمریکا که هواپیماهای قدیمی را به مدل های خودران تبدیل می کند، با موفقیت آزمایش شد.

این ربات خلبان که ROBOpilot نام دارد، توسط لابراتوار تحقیقاتی نیروی هوایی (AFRL) و کمپانی DZYNE توسعه یافته است. ROBOpilot توانسته یک هواپیمای سسنا ۲۰۶ مدل ۱۹۶۸ را با موفقیت طی پروازی دو ساعته هدایت کند.

ROBOpilot برای هدایت هواپیمای های معمولی باید کنترلرهای دستی را نیز مدیریت کند. بدین منظور این کیت به جای صندلی خلبان نصب شده و علاوه بر دوربین، سنسور و مدارهای الکتریکی لازم برای هدایت هواپیمای جدیدتر دارای بازوی رباتیکی است که ابزارهای قدیمی تر را کنترل می کند.

از این بازو برای کنترل فرمان، سکان عمودی، ترمزها، اهرم، سوییچ ها و غیره استفاده می شود. همچنین ROBOpilot مثل یک خلبان عادی توانایی خواندن اطلاعات روی داشبورد و نمایشگرها را دارد.

تصور کنید با هزینه ای کم هواپیمایی معمولی را به یک ماشین هوایی بدون سرنشین تبدیل کنید که به صورت خودکار به سمت مقصد پرواز می کند. بعدا هم می توانید آنرا به حالت عادی برگردانید، آن هم بدون ایجاد تغییرات دائمی در هواپیما.

به گفته نیروی هوایی نصب ربات خلبان روی هواپیما ساده است و با استفاده از کامپوننت های معمولی صورت می گیرد. حتی در صورت لزوم می توان آنرا دوباره با صندلی خلبان جایگزین کرد. دکتر «الوک دس»، دانشمند ارشد AFRL در این باره می گوید:

این مزیت به افراد و شرکت ها اجازه می دهد بدون طی کردن روال های پیچیده و پرداخت هزینه گزاف برای UAV، به راحتی هواپیماهای خود را خودران کنند.

پرواز آزمایشی ربات پس از یکسال فرایند توسعه و تحقیق انجام شده که شامل محک زدن آن با شبیه ساز RedBird FMX در محیط مجازی هم می شود. این شبیه ساز به خوبی نشان داد که ROBOpilot به عنوان خلبان خودکار توانایی تیک آف، ناوبری و فرود در شرایط معمولی و حتی غیرعادی را دارد.

مطالب مرتبط