ربات داوینچی جراحی پروستات نیز انجام داد

ربات معروف داوینچی که چندی پیش در انگلیس جراحی قلب باز انجام داده بود این بار یک بیمار مبتلا به سرطان “روده بزرگ” را با موفقیت جراحی کرد. این مرد اولین بیمار مبتلا به سرطان در انگلستان بود که توسط این ربات جراحی شد و به سلامت از اتاق عمل بازگشت.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از دیلی‌میل، در یک عملیات جراحی که توسط ربات جراح “داوینچی” انجام شد، مثانه، پروستات، و راست روده یک مرد ۴۱ ساله مبتلا به سرطان “روده بزرگ” به نام “دین والتر”( Dean Walter) از طریق یک برش تنها ۲ اینچی در شکم وی خارج شد.

معمولا این نوع عمل جراحی به یک جراح و سه دستیار نیاز دارد و برش این جراحی از سینه بیمار آغاز شده و تا کشاله ران وی ادامه می‌یابد.

اگر جراحی والتر با روش‌های متداول صورت گرفته بود، باید ۳ هفته در بیمارستان بستری می‌شد تا دوران نقاهت پس از عمل را بگذارند ولی وی پس از عمل تنها ۸ روز در بیمارستان بستری شد.

هزینه عمل والتر ۲ میلیون پوند بود.

ربات “داوینچی” مجهز به چهار بازو است و می‌تواند برای برش بافت مورد استفاده قرار گیرد و از طریق دوربین ۳ بعدی خود، از درون بدن فیلمبرداری کند.

در فرآیند جراحی ۸ ساعته والتر، دو جراح عمل را از راه دور کنترل کردند.

والتر سال گذشته به سرطان مبتلا شد و به رغم شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، سرطان در گره‌های لنفاوی و لگن وی گسترش یافت تا اینکه پزشکان مجبور شدند اعضای تحتانی را از بدنش خارج کنند تا بیماری از بین برود.

“شهنواز راشد” متخصص کولورکتال بیمارستان سلطنتی ” Marsden” در مرکز لندن، که جراحی را رهبری کرد، اظهار داشت، من تاکنون صدها بار این عمل را انجام داده‌ام ولی انجام عمل به وسیله ربات، کار را بسیار راحت‌تر کرد که برای بیمار نیز بهتر بود.

پزشکان معتقدند در اعمال جراحی با سامانه جراح رباتیک داوینچی، بیمار درد کمتری را تجربه کرده و زودتر از زمان طبیعی به منزل باز می‌گردد.

ربات داوینچی چند سال پیش توانسته‌ بود یک بیمار ۲۲ ساله که به عارضه وجود حفره‌ای ۳.۵ سانتی متری در قلب مبتلا بود را نیز جراحی کند.

/ایسنا

مطالب مرتبط