روس‌ها مدعی ساخت اولین واکسن ایمن “کووید-۱۹” شدند

محققان روسی از آزمایش بالینی موفقیت آمیز اولین واکسن ایمن “کووید-۱۹” در جهان خبر دادند.

به گزارش آردی نیوز به نقل از تایمز آف ریپابلیک، وزارت دفاع روسیه و مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی “گامالی”(Gamalei) اعلام کردند که مرحله نهایی آزمایشات بالینی واکسن کووید-19 ساخت خود را با موفقیت شروع کرده اند.

وزارت دفاع روسیه گفت: درمان گروه اول داوطلبان که ایمنی و تحمل پذیری واکسن روی آنها تست شده بود 15 ژوئیه(25 تیر) به پایان میرسد.

این وزارتخانه افزود: گروه دوم داوطلبان که کارایی و ایمنی زایی واکسن  روی آنها آزمایش شده، دومین مرحله واکسن به آنها تزریق خواهد شد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که طرح تقویت واکسیناسیون که گروه دوم داوطلبان را در بر می‌گیرد، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و دوام پایداری آن می‌شود.

همچنین این وزارتخانه اضافه کرد که تمامی شرکت‌کنندگام احساس خوبی دارند و هیچ عوارض جانبی ناشی از تزریق واکسن در آنها دیده نمی‌شود.

نتایج آزمایشات نشان میدهد که داوطلبان در برابر کروناویروس ایمنی بدست آورده اند و تست های آنتی بادی(پادتن) حاکی از اینست که گروه اول و دوم داوطلبان پس از تزریق واکسن واکنش ایمنی داشته اند.

وزارت دفاع روسیه در اوایل ماه ژوئن اعلام کرد که دو گروه داوطلب برای آزمایش‌های بالینی انتخاب شده‌اند.

گروه نخست شامل نظامیان و گروه دوم شامل غیرنظامی‌ها بود. در آزمایشات بالینی واکسن،  18 داوطلب در برابر “کووید-19” واکسینه شدند.

همچنین “وادیم تاراسوف”(Vadim Tarasov)، رئیس انستیتو دارو و زیست فناوری روسیه گفت که آزمایشات بالینی اولین واکسن ایمن کووید-19 در جهان روی داوطلبان در دانشگاه “سچنوف”(Sechenov) با موفقیت به پایان رسیده است.

وی اضافه کرد، اولین گروه داوطلبان چهارشنبه مرخص می‌شوند و گروه دیگر در ۲۰ ژوئیه سال جاری مرخص می‌شوند.

دانشگاه “سچنوف” آزمایش بالینی واکسن را که توسط انستیتوی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی “گامالی”(Gamalei) روسیه ساخته شده است، در تاریخ ۱۸ ژوئن آغاز کرد.

“الکساندر لوکاشیف”، مدیر موسسه انگل شناسی پزشکی و بیماری‌های میکروبی دانشگاه سچنوف نیز یادآور شد که در این مرحله از تحقیقات، وظیفه اصلی دانشمندان نشان دادن میزان ایمنی واکسن روی بدن انسانها بود که با موفقیت سپری شد. /ایسنا

مطالب مرتبط