روش جدید تشخیص ناقلان ویروس کرونا پیش از ابتلا به بیماری

این مطالعه می‌تواند «وضعیت این همه‌گیری را به کلی زیر و رو کند»

محققان ارتش آمریکا روش جدیدی برای آزمایش کرونا کشف کرده‌اند که ممکن است بتوان با استفاده از آن ناقلان ویروس را پیش از ابتلا به بیماری، شناسایی کرد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از روزنامه گاردین، محققان امیدوارند با این روش آزمایش خون، بتوانند وجود ویروس را در ۲۴ ساعت اولیه ورود به بدن شخص تشخیص بدهند، تا ناقل را پیش از آن که ویروس را پخش کند، قرنطینه کنند. تا به حال محققان چهار روز پس از ورود ویروس به بدن می‌توانستند وجود آن را تشخیص دهند.

سازمان پژوهش‌های پیش‌رفته دفاعی ارتش آمریکا (دارپا) طراح این پژوهش بوده است. نتایج این پژوهش می‌تواند در مهار بیماری‌های همه‌گیر مؤثر باشد اما اول باید به تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا برسد.

دکتر برد رینجیسن رئیس دفتر زیست‌فناوری دارپا به منبع آگاه ما گفت، اگر اداره غذا و دارو این نتایج را تأیید کند، این مطالعه می‌تواند «وضعیت این همه‌گیری را به کلی زیر و رو کند.»

رئیس دفتر زیست‌فناوری دارپا آقای رینجیسن به روزنامه گاردین گفت: «جای خالی این روش در میان روش‌های تشخیصی موجود در جهان حس می‌شد.»

دستگاه ایمنی بدن در واکنش به ورود ویروس مولکول آران‌ای تولید می‌کند. در این روش آزمایش خون، با استفاده از همان روش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز در آزمایش ترشحات بینی، از این مولکول نمونه می‌گیرند.

استاد استوارت زیلفون سرپرست این گروه تحقیقاتی در بیمارستان مونت سینای نیویورک به روزنامه گاردین گفت: «دستگاه ایمنی بدن بلافاصله پس از ورود ویروس واکنش نشان می‌دهد، به همین علت انتظار می‌رود با استفاده از ردپای کووید، بتوان در تشخیص عفونت کوویدی دقیق‌تر عمل کرد.»

دکتر اریک فان گیسون که در طرح خود پیرامون توصیف و مشاهده خصوصیات پس‌زایشی بر کووید-۱۹ تمرکز دارد، گفت: «با انجام تغییراتی ساده و کوچک این اتفاق افتاد. زیرساخت‌های لازم همین حالا هم وجود دارد.»

اما پیش‌بینی امکان استفاده از این آزمایش برای تشخیص ناقلان ویروس پیش از ابتلا به آن فقط بر مطالعات موازی پیشین پیرامون سایر انواع ویروس مبتنی است.

دارپا هشدار داده هنوز معلوم نیست این آزمایش عملاً چقدر زودتر می‌تواند وجود ویروس را تشخیص دهد. اول باید مجوز اضطراری بودن این موضوع صادر شود تا بتوانند شواهد بیشتری جمع‌آوری کنند.

طبق این گزارش، پژوهشگران طی هفته آینده منتظر صدور مجوز استفاده از این آزمایش در موارد اضطراری‌ توسط سازمان غذای آمریکا هستند.

اگر مجوز استفاده در موارد اضطراری صادر شود، می‌توان از اواخر ماه مه در آمریکا این آزمایش را انجام داد. اما صدور این مجوز صددرصد قطعی نیست.

پژوهش‌های انجام شده برای پیدا کردن این روش سرانجام منتشر خواهد شد، اما تا آن زمان، بسیاری از پژوهشگران تمایلی به اظهار نظر بیشتر در مورد این مطالعه ندارند.

مطالب مرتبط