رونمایی از ابزاری که به ماهواره‌ها امکان می‌دهد خود را در فضا بسازند

یک شرکت آمریکایی قصد دارد به زودی از ابزاری رونمایی کند که به ماهواره‌ها امکان می‌دهند خود را در فضا بسازند.

به گزارش  تک‌کرانچ، شرکت آمریکایی “ساخت فضا”(Made In Space) در حال ساختن ابزاری برای نسل آینده ماهواره‌ها و اکتشافات فضایی است. این ابزار در صورت موفقیت می‌تواند به ابداع نخستین ماهواره با قابلیت ساخت خود منجر شود.

چاپگرهای سه‌بعدی که قابلیت سرهم کردن خود را دارند، می‌توانند در فضا بیش از زمین کاربرد داشته باشند. با ارسال مواد اولیه متراکم برای چاپگرهای سه بعدی، امکان بیشتری برای صرفه‌جویی در میزان مصرف وجود خواهد داشت. اگر اجباری برای نجات از نیروهای آسیب‌زا وجود نداشته باشد، می‌توان از طراحی‌های شکننده‌تر و کم‌حجم تر استفاده کرد.

چاپگرهای سه‌بعدی که در فضا ساخته می‌شوند، تاکنون چندین بار در ایستگاه فضایی بین‌المللی به کار گرفته شده‌اند. “اندرو راش”(Andrew Rush)، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت “ساخت فضا” گفت: ساخت چاپگرهای سه‌بعدی در فضا، تا پنج سال پیش یک رویا بود اما در حال حاضر، ابزار بسیاری در فضا ساخته می‌شوند که تقریبا عادی به نظر می‌رسند.

“جیم برایدنستاین”(Jim Bridenstine)، سیاستمدار آمریکایی و مدیر ناسا گفت: ما تاکنون موفق شده‌ایم کار ساخت و چاپ سه‌بعدی را انجام دهیم اما اکنون قصد داریم سر هم کردن ماهواره‌ها و امکان عملکرد رباتیک آنها را فراهم کنیم.

این طرح جدید به آن معنا نیست که کل یک ماهواره، در مدار ساخته می‌شود اما شرکت ساخت فضا طی پروژه‌ای ۷۳.۷ میلیون دلاری موسوم به “آرکینات وان”(Archinaut One) قصد دارد دو میله ۱۰ متری را به فضا بفرستد که پنل‌های خورشیدی روی آن قرار دارند و می‌توانند تا پنج برابر بیش از پنل های خورشیدی یک فضاپیمای کوچک، انرژی تولید کنند.

این برنامه، کاربردهای بی‌شماری به همراه خواهد داشت که اینترنت ماهواره‌ای، تنها یکی از آنها است.

فناوری “مید این اسپیس”، بسیار هیجان‌انگیز و چشمگیر است. این شرکت قصد دارد پلیمر زاید را در ایستگاه فضایی بین‌المللی بازیافت کند. همچنین این شرکت در نظر دارد یک فیبر نوری در فضا تولید کند که عملکرد آن بسیار بهتر از فیبرهای استاندارد باشد. هدف سازندگان این است تا علاوه بر پلیمرها، فلزات چاپ سه‌بعدی را نیز به کار بگیرد.

منبع:ایسنا 

مطالب مرتبط