زیست‌نشانگرهایی که واکنش دارویی مبتلایان به دیابت را پیش‌بینی می‌کنند

پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود، زیست‌نشانگرهایی را شناسایی کرده‌اند که می‌توانند واکنش بیماران مبتلا به دیابت را در برابر دارو پیش‌بینی کنند.

به گزارش وب‌سایت رسمی کالج دانشگاهی لندن، پژوهشگران انگلیسی طی بررسی جدید خود، زیست‌نشانگرهای جدیدی را کشف کرده‌اند که می‌توانند افراد مبتلا به دیابت نوع یک را که به داروی ایمنی‌درمانی واکنش مثبت نشان می‌دهند، شناسایی کنند. شاید یافته‌های این پژوهش نهایتا به افراد مبتلا به دیابت کمک کنند تا از عهده مدیریت موثر بیماری خود برآیند.

بدن افراد مبتلا به دیابت نمی‌تواند هورمون انسولین را که برای کنترل و استفاده از گلوکز ضروری است، تولید کند.

“آباتاسپت”(Abatacept)، یک داروی سرکوب‌کننده ایمنی است که واکنش ایمنی را در افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمن سرکوب می‌کند. این دارو می‌تواند عاملی برای شناسایی زیست‌نشانگری باشد که به پزشکان کمک می‌کند تا به تجویز دارو برای افرادی بپردازند که نسبت به آن واکنش مثبت نشان می‌دهند.

“لوسی واکر” (Lucy Walker)، استاد “کالج دانشگاهی لندن”(UCL) و سرپرست این پژوهش به همراه همکارانش، سلول‌های ایمنی خاصی موسوم به “Tfh” را شناسایی کردند که با از بین بردن سلول‌های تولید کننده انسولین، به بروز دیابت منجر می‌شوند.

پژوهشگران در این پروژه تلاش کردند تا بفهمند که چرا برخی از افراد، واکنش بهتری نسبت به آباتاسپت نشان می‌دهند اما برخی دیگر این واکنش را ندارند.

واکر گفت: آباتاسپت در حال حاضر به صورت گسترده برای درمان بیماری‌های خودایمن به کار می‌رود.

وی افزود: ما در بررسی‌های خود دریافتیم که آباتاسپت برای استفاده روزمره مناسب نیست زیرا واکنش‌ها نسبت به آن متفاوت هستند. شناسایی افرادی که واکنش مثبتی نسبت به این دارو دارند، می‌تواند به درمان افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

پژوهشگران در این پروژه، نمونه خون افراد مبتلا به دیابت نوع یک را بررسی کردند و دریافتند که میزان سلول‌های Tfh با مصرف آباتاسپت کاهش می‌یابد و ویژگی‌های بیوشیمیایی سلول‌ها نیز تغییر می‌کند.

در این بررسی، از یادگیری ماشینی استفاده شد تا نمونه خون افرادی که واکنش مثبتی نسبت به دارو دارند، با نمونه خون افرادی که واکنش آنها ضعیف است، مقایسه شود.

یادگیری ماشینی توانست تفاوت‌های میان سلول‌های Tfh را حتی پیش از درمان تشخیص دهد و ثابت کند که سلول‌های Tfh می‌توانند زیست‌نشانگرهای خوبی برای تعیین واکنش هر فرد نسبت به آباتاسپت باشند.

این پژوهش‌، در مجله “Nature Immunology” به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط