ساختار سه‌بعدی پروتئین ۲ ماهی ایرانی شناسایی شد

پژوهشگران مرکز تحقیقات بیوشیمی-بیوفیزیک دانشگاه تهران موفق به شناسایی ساختار سه‌بعدی پروتئین‌های نوین و بومی در کشور شدند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از مهرنیوز، متخصصان مرکز تحقیقات بیوشیمی-بیوفیزیک دانشگاه تهران با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق شدند ساختار سه بعدی پروتئین هموگلوبین ماهی ایرانی در دریای خزر را بدست آورند.

عارفه سادات سید عربی، مجری این طرح پژوهشی اظهار کرد: تلاش برای بدست آوردن ساختار سه بعدی هموگلوبین دو ماهی ایرانی در دریای خزر، به دست محققان ایرانی، ارزش بسیاری دارد و نه تنها در زمینه تحقیقاتی و علمی گامی بزرگ و نوین است، بلکه شروع راهی مهم و با اهمیت در زمینه استفاده از تکنیک کریستالوگرافی ماکرومولکولی برای ایران است.

این پژوهشگر در ادامه درباره اهمیت دستیابی به ساختار سه‌بعدی پروتئین ماهی گفت: تحقیقات روی هموگلوبین ماهی‌ها در مناطق و دریاهای مختلف جهان از اهمیت خاصی برخوردار است؛ زیرا تفاوت میان آنها نشان از تاثیرات محیط دارد. در این پژوهش به دست آوردن ساختار سه‌بعدی هموگلوبین دو ماهی ایرانی در دریای خزر می‌تواند به یافته‌های محققان ایرانی که در این راستا قدم بر داشته‌اند، کمک بسیار بزرگی کند؛ زیرا عملکرد متفاوتی که در هموگلوبین این ماهی‌ها دیده می‌شود، با علم ساختاری معنای بیشتری را در برخواهد داشت.

سید عربی با اشاره به اینکه توالی پروتئین هموگلوبین ماهی دریای خزر تاکنون شناسایی نشده بود، گفت: هموگلوبین نقش مهمی در اکسیژن رسانی و دفع دی اکسید کربن دارد؛ بنابراین با شناخت از این پروتئین می‌توانیم بیماری‌های مرتبط را شناسایی و برای درمان اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: این طرح می‌تواند در تولید ملی دانش کشور در تحقیقات و علوم ساختاری پروتئین‌های نوین که در امراض و غیره نقش بسیار مهمی دارد، خیلی مؤثر باشد. همچنین می‌تواند باعث پیشرفت ملی شود تا ایرانیان بتوانند به یافته‌های جدیدی برسند. با انجام این تحقیق نخستین قدم برای بومی‌سازی این فرآیند برداشته شد.

مطالب مرتبط