ساختار ژنتیکی فرد می‌تواند در واکنش بدن به ویروس کرونا موثر باشد

پژوهش‌های علمی روی دوقلوها نشان‌دهنده ارتباط ساختار ژنتیکی و واکنش بدن به ویروس کرونا بوده است

گزارش‌های مقدماتی در مورد دوقلوها حاکی از آن است که ساختمان ژنتیکی فرد می‌تواند در واکنش بدن به ویروس کرونا موثر باشد.

بنا به داده‌های یک برنامه نرم‌افزاری عارضه شناسی، تصور می‌شود که ۵۰ درصد عوارض بیماری کرونا از جمله تب، خستگی و از دست دادن حس بویایی و چشایی، توسط ساختار ژنتیکی فرد تعیین می‌شود.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از پرس اسوسیشن، دانشمندان دانشگاه کینگز کالج لندن اطلاعات مربوط به وضع سلامتی، عوارض و میزان تماس۲۶۰۰ نفر را با خواهر یا برادر دوقلوی آنان به برنامک ردیابی عوارض کووید ۱۹ داده‌اند.

پرفسور فرانسس ویلیامز، استاد کینگز کالج لندن و «دوقلوها در بریتانیا» می‌گوید: «می‌خواهم از تمام دوقلوهایی که مرتبا وضعیت مزاجی و عوارضشان را در این برنامک وارد کرده‌اند، سپاسگزاری کنم.»

«در نتیجه تعهد چشمگیر آنها به پژوهش‌های درمانی در طی سال‌ها بوده که ما توانسته‌ایم این پژوهش حیاتی را در این مدت کم انجام بدهیم.»

اطلاعات داده شده به این برنامک، به دانشمندان کمک کرده است تا دریابند که ترکیب ژنتیک افراد تا چه حد در عوارضی که نشان می‌دهند، نقش دارد.

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که ساختار ژنتیکی  تا ۵۰ درصد در بروز عوارض تب، هذیان، خستگی، نفس تنگی، اسهال و از دست دادن حس بویایی و چشایی افراد موثر است.

در این میان، عوارض دیگری، از جمله گرفتگی صدا، سرفه، سینه‌درد و دل‌درد، ناشی از عوامل محیطی است.

حدود دو میلیون نفر در بریتانیا برنامک ردیاب عوارض کووید ۱۹ را نصب کردند که به دانشمندان کمک می‌کند پیشرفت ویروس را دنبال کنند؛ هرچند، استفاده از این برنامک در اوایل ماه جاری ۷۵ درصد کاهش یافت.

اما تجزیه و تحلیل داده‌ها در روز ۸  ماه آوریل حاکی از آن است که قرنطینه ویروس کرونا موثر بوده است و تعداد افراد ۲۰ تا ۶۹ ساله که دچار عوارض کووید ۱۹ شده بوده‌اند، از ۱.۹ میلیون به ۱.۴ میلیون نفر کاهش یافته است.

پرفسور تیم اسپکتر، استاد کینگز کالج، می‌گوید: «بسیار مهم است که همه، حتی اگر سالم هستند، وضعیت مزاجی خود را در این برنامک وارد کنند. اطلاعات شما به ما کمک می‌کند که این پژوهش اضطراری را برای درک رفتار و پیشروی ویروس انجام بدهیم.»

نسخه پیش از چاپ و بررسی نشده این پژوهش، در اینترنت منتشر شده است. این امیدواری وجود دارد که نتایج آن به یافتن راه درمان و تشخیص گروه‌های آسیب‌پذیر کمک کند.

روز دوشنبه، نظام درمان عمومی بریتانیا اعلام کرد که ظرف ۲۴ ساعت پیش از آن، ۳۲۹ نفر بر اثر عارضه کووید ۱۹ در بیمارستان جان سپرده‌اند که کمترین آمار تلفات از ۳۰ ماه مارس است.

بریتانیا پس از ایتالیا، آمریکا، فرانسه واسپانیا، یکی از پنج کشور جهان است که تعداد تلفات کرونای آن از مرز ۲۰ هزار نفر گذشته است.

مطالب مرتبط