ساخت اینورتر متصل به شبکه، پل ارتباطی مولدهای برق تجدید پذیر و شبکه برق سراسری

اینورتر متصل به شبکه، پل ارتباطی مولدهای برق تجدید پذیر و شبکه برق سراسری توسط دکتر فرهاد براتی عضو هیات علمی پژوهشکده انرژی پژوهشگاه مواد و انرژی طراحی و ساخته شد.

“این محصول که برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده است، در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار ملی امسال؛ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران، رونمایی شد.”22.10.97 2

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه، دکتر براتی مجری این طرح با اشاره به اهمیت بکارگیری اینورترهای متصل به شبکه در کشور، گفت: اینورترهای متصل به شبکه، پل ارتباطی مولدهای برق تجدیدپذیر اعم از بادی و خورشیدی و شبکه برق سراسری هستند و با بروز بحران های زیست محیطی، در کشور ما لزوم بهره گیری از مولدهای برق تجدیدپذیر به منظور تامین بخشی از نیاز شبکه برق سراسری روز به روز نمایان تر می شود.

وی افزود: پژوهشگاه مواد و انرژی با داشتن پیشینه طولانی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر، و با پیش بینی نیازهای این صنعت در آینده، از بهمن ماه سال 1393، طراحی و ساخت اینورتر متصل به شبکه را در دستور کار و مورد حمایت قرار داد.

این پژوهشگر ادامه داد: در همین راستا تعدادی پایان نامه تحصیلات تکمیلی و طرح  های درون سازمانی تعریف و در آنها به جنبه های مختلف موضوع پرداخته شد.

دکتر براتی اظهار داشت: در بهمن ماه 96 یک نمونه آزمایشگاهی 5 کیلو وات از این دستگاه ساخته و تست شد. در ادامه، کاربر یک نمونه نیمه صنعتی 10 کیلو وات دنبال شد بدین شکل که این نمونه در تابستان سال جاری طراحی و ساخته شد.

گفتنی است، اینورترهای متصل به شبکه مورد استفاده در بازار ایران ، همگی وارداتی هستند و محصول ارائه شده نمونه مشابه ساخت داخلی ندارد.

مطالب مرتبط