ساخت دستگاهی با قابلیت خشک کردن سریع رنگ/کسب دانش فنی تولید لامپ‌های مادون قرمز

به همت یکی از شرکت‌های دانش بنیان محقق شد؛

یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی خواجه نصیر به طراحی و ساخت دستگاه‌های خشک‌کن مادون قرمز برای خشک کردن سریع رنگ در صنایع خودرو سازی و همچنین محصولات کشاورزی کاربرد دارد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ایسنا، مهندس اسماعیل گنجه از محققان طرح، با اشاره به دستیابی تیم تحقیقاتی به دانش فنی ساخت دستگاه خشک کن مادون قرمز، گفت: امواج فروسرخ یا به عبارتی اشعه مادون قرمز در علم فیزیک به قسمی از پرتوهای الکترومغناطیسی اطلاق می‌شود که دامنه طول موج آنها از بالای نور سرخ مرئی آغاز می‌شود و تا امواج غیرمرئی ریزموج یا مایکروویو ادامه دارد. دامنه طول این گونه امواج تقریبا بین هزار میکرومتر تا ۷۴۰ نانومتر (حد نور مرئی) متغیر بوده، بنابراین کوتاه‌تر از امواج رادیویی مرسوم طبقه بندی می‌شوند.

وی ادامه داد: از آنجایی که این دستگاه دارای نرخ گرمایشی بالایی است از این رو از آن می‌توان در خشک کردن سریع رنگ خودروها و یا محصولات کشاورزی استفاده کرد.

گنجه با بیان اینکه رنگ خودرو می‌بایست در زمان کوتاهی در دمای مشخصی قرار گیرد تا به شکل و ظاهر نهایی با خواص ایده‌ال تبدیل شود، اظهار کرد: بهترین سیستم برای این امر تابش حرارتی امواج مادون قرمز با طول موج مشخص است.

به گفته این محقق در کارخانه‌های پیشرفته خودروسازی دنیا عملیات خشک کردن رنگ روی بدنه خودرو با استفاده از امواج مادون قرمز صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این دستگاه در صنایع خودرو سازی و هوافضا و هر بخشی که دارای عملیات حرارت سطحی است کاربردهای وسیعی دارد، خاطرنشان کرد: دستگاه خشک کن تولید شده دارای لامپ‌های حرارتی مادون قرمز است و این لامپ‌ها به دلیل طیف حرارتی که ایجاد می‌کنند موجب جذی سریع مواد در سطوح مختلف خواهد کرد.

گنجه با بیان اینکه به غیر از بخش لامپ، کلیه بخش‌های این دستگاه در این شرکت طراحی و ساخته شده است، یادآور شد: بخش از این تحقیقات طراحی و ساخت لامپ‌های مادون قرمز بوده است که به دلیل عدم حمایت به تولید انبوه نرسیده است.

محقق این طرح با تاکید بر اینکه در حال حاضر این لامپ‌ها در فاز آزمایشگاهی تولید شده است، افزود: این محصول در ساخت شیشه‌های دو جداره، شیشه‌های آب معدنی، تزریق پلاستیک، لعاب کاری و قالب گیری لاستیک خودروها نیز به کار می‌رود.

وی با بیان اینکه دستگاه خشک کن میوه و سبزیجات مادون قرمز نیز ساخته شده است، گفت: در این دستگاه، سیستم‌های پیشرفته خشک‌کن با استفاده از لامپ‌های حرارتی تشعشی (طیف نوری مرئی قرمز تا مادون قرمز) طراحی و ساخته شد.

گنجه ادامه داد: از این دستگاه می‎‌توان برای خشک کردن موضعی رنگ در صنایع مختلف و همچنین برای تبخیر  و خشک کردن مواد غذایی در صنایع غذایی به کاربرد.

به گفته این محقق، این دستگاه با تابش امواج مادون قرمز به سطح قطعه یا مواد، امواج توسط سطح قطعه جذب شده و باعث خشک شدن سریع رنگ روی قطعه یا مواد می‌شود.

گنجه در پایان اضافه کرد: دستگاه ساخته شده در مقایسه با سیستم‌های مشابه که با مشعل گازی -دمشی کار می‌کنند، آلودگی زیست محیطی ندارد و راندمان آن نیز بالا است.

مطالب مرتبط