ساخت دستگاهی برای تولید زخم پوش در یک شرکت دانش بنیان

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید دستگاهی شدند که پانسمان را تولید می کند و می تواند از واردات زخمپوش ها به کشور جلوگیری کند.

حامد دائمی مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده دستگاه ترریسی تولید کننده زخمپوش در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این دستگاه که از تجهیزات آزمایشگاهی است یکی از محصولات این شرکت دانش بنیان به شمار می رود.

وی با بیان اینکه این دستگاه نمونه ای در کشور نداشته گفت: اما پانسمان یا زخمپوش هایی که حاصل کار این دستگاه است از جمله محصولات وارداتی کشور ما محسوب می شد که همین موضوع باعث خروج ارز از کشور می شود.

دائمی با تاکید بر اینکه از این دستگاه برای ساخت میکروالیاف پلیمری از محلول­های پلیمری استفاده می­ شود، بیان کرد: این میکروالیاف می ­توانند به صورت بی ­بافت یا پس از فراورش با دستگاه­های بافندگی به صورت بافته شده به عنوان پانسمان­های پیشرفته برای درمان زخم­های دیابتی، بستر و … استفاده شوند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، الیاف تولیدی با روش ترریسی برای ساخت فرش، موکت، پوشاک، مواد غذایی و استحکام­ دهنده ­های لیفی استفاده می ­شوند. هم­چنین الیاف تولیدی می‌توانند برای صنایع هوا-فضا و نظامی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به مزیت های رقابتی محصول گفت: از مهم­ترین ویژگی­های این دستگاه می­ توان به فرایند بومی ­سازی شده، قیمت فروش پایین­تر حتی نسبت به نمونه چینی، امکان تغییر در ادوات و قسمت­های دستگاه با توجه به سفارش مشتری و مشاوره با تیم فنی شرکت داخلی به صورت مستمر اشاره کرد.

دائمی ادامه داد: در حال حاضر، این دستگاه با هدف ساخت میکروالیاف مورد استفاده در تجهیزات پزشکی (پانسمان­های پیشرفته پزشکی) ساخته شده است. اما این توانمندی در تیم تحقیق و توسعه شرکت وجود دارد که در صورت نیاز سایر صنایع نیز، دستگاه مورد نظر با تغییرات مورد نظر مشتری ساخته و عرضه شود.

وی با بیان اینکه دستگاه­های ترریسی در مقیاس­ها، کیفیت­ها و با قیمت­های مختلف توسط شرکت­های آسیایی، اروپایی و آمریکایی ساخته می ­شوند، گفت: در آسیا، دو کشور چین و هند از جمله تأمین­ کنندگان اصلی این محصول هستند.

وی با تاکید بر اینکه فرایند بومی ­سازی شده، قیمت فروش پایین­تر حتی نسبت به نمونه چینی، امکان تغییر در ادوات و قسمت­های دستگاه با توجه به سفارش مشتری و مشاوره با تیم فنی شرکت داخلی به صورت مستمر، از مهم­ترین ویژگی­های این دستگاه است، گفت: در حال حاضر، متأسفانه بخش قابل توجهی از صنعت نساجی و الیاف در کشور کاملاً وارداتی هستند. به عنوان مثال، واردات سالانه تنها دو پانسمان پیشرفته که با روش ترریسی ساخته می شوند، بیش از ۵ میلیون دلار تخمین زده می­ شود؛ این دو محصول کاملاً وارداتی بوده و اصلاً در داخل کشور تولید نمی شوند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تاکید کرد: با طراحی و ساخت این دستگاه در کشور برای تولید منسوجات پزشکی، امید است از خروج بی­ رویه ارز در این صنعت جلوگیری شود. علاوه بر این، در صنایع پوشاک، مواد غذایی و صنایع نظامی نیز، الیاف مربوطه وارداتی هستند که با توجه به استراتژیک بودن هر یک از این صنایع، می­ توان با بومی­ سازی فرایندهای تولیدی در داخل کشور، نیاز کشور را تأمین و از شدت تحریم­های وضع ­شده در این صنایع تا حدی کاست.

وی با تاکید بر اینکه آنچه در رابطه با دستگاه ترریسی باید دانست، این است که اگر چه ساخت خود این دستگاه به تنهایی می ­تواند موجب صرفه­ جویی ارزی شود، گفت: اما باید توجه داشت که این دستگاه در آغاز یک چرخه تولیدی قرار دارد و نبود این دستگاه به معنای شروع نشدن آن چرخه است. به عبارت ساده ­تر، تا زمانی که میکروالیاف یک پلیمر در دسترس نباشد، نمی­ توان پانسمان حاصل از آن الیاف را نیز تولید کرد.

وی اضافه کرد: پس ساخت این دستگاه نه تنها به صورت مستقیم موجب صرفه­ جویی ارزی ناشی از کاهش قیمت تا حدود ۵۰درصد شود، بلکه محصولاتی که در چرخه تولید حاصل از این دستگاه قرار می­ گیرند تا بیش از ۵۰درصد صرفه­ جویی ارزی را در پی خواهند داشت.

مطالب مرتبط