ساخت سطوح هوشمندی که تنها، عناصر ضروری و مورد نیاز را جذب می‌کنند

گروهی از پژوهشگران ایرانی کانادا به سرپرستی دکتر “توحید دیدار”، سطوح هوشمندی ابداع کرده‌اند که عناصر غیرضروری مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها را دفع می‌کنند. پژوهشگران “دانشگاه مک‌مستر” (McMaster University) کانادا موفق شده‌اند با مهندسی پوشش سطوحی که می‌توانند باکتری، ویروس و سلول‌های زنده را دفع کنند، از عهده حل یکی از مشکلات مهم در این زمینه برآیند.

آنها سطوح هوشمندی طراحی کرده‌اند که تنها، عناصر ضروری و مورد نیاز را جذب می‌کنند و نسبت به عناصر غیرضروری، قدرت دافعه دارند. این فناوری جدید می‌تواند با محدود کردن امکان دخالت عناصر غیرضروری در خون یا ادرار، خطاهای آزمایشات پزشکی را کاهش دهد.

این پژوهش می‌تواند کاربرد قابل‌توجهی را به سطوح دفع‌کننده‌ای اضافه کند که از سال ۲۰۱۱ ابداع شده‌اند. این پوشش‌ها، برای استفاده در تلفن‌های ضدآب و شیشه جلو اتومبیل مناسب هستند و می‌توانند باکتری‌ها را از قسمت‌های آماده‌سازی غذا دور کنند اما استفاده محدودی در کاربردهای پزشکی دارند.

 دکتر “توحید دیدار”، از اعضای موسسه پژوهش بیماری‌های عفونی دانشگاه مک‌مستر گفت: این پژوهش، کار بزرگی در مورد سطوح دافع است اما ما برای این کار، باید روش ابداع می‌کردیم که عناصر سودمند را به این سطوح پیوند دهد.

“سارا ایمانی”، دانشجوی دکتری مهندسی شیمی و از نویسندگان این پژوهش گفت: شاید پوششی که سلول‌های خونی را دفع می‌کند، بتواند نیاز به داروهایی مانند وارفارین که برای پیشگیری از لخته شدن خون به کار می‌رود را  برطرف کند.

پژوهشگران با ابداع سطحی که امکان اتصال را تنها برای سلول‌های موجود در بافت قلب فراهم می‌کند، سعی دارند مشکلاتی که موجب رد شدن ابزار توسط بدن می‌شوند حل کنند. “مریم بدو”، دانشجوی دکتری مهندسی پزشکی گفت: در حوزه پزشکی، همیشه به ابزاری نیاز داریم که عملکرد بهتری داشته باشد و بدن آنها را رد نکند. ابداع این ابزار، موضوع مهمی در پزشکی است.

کاربردهای این پژوهش در حوزه پزشکی و موارد دیگر، بسیار امیدوارکننده است. این ابداع می‌تواند پیوند عروق، جایگزینی دریچه‌های قلب و مفاصل مصنوعی را بدون خطر عفونت یا لخته شدن خون تضمین کند.

پژوهشگران در حال حاضر، برای مراحل بعدی این پژوهش تلاش می‌کنند و در نظر دارند این سطوح را در آزمایش‌های بالینی به کار ببرند.

این پژوهش، در مجله ” ACS Nano” به چاپ رسیده است.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط