ساخت فیلترهای شناسایی و حذف آلودگی‌ پرینترها

با توجه به میزان تولید آلاینده‌های پرینترها نسبت به استانداردها، محققان موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش علاوه بر شناسایی، با تولید فیلترهایی راهکاری برای حذف این آلودگی در هوای محیط‌های داخلی ارائه دادند.

به گزارش آردی نیوز به نقل از ایسنا، دکتر فاطمه مرتجی، مجری طرح با اعلام این خبر گفت: این پژوهش بر روی آلودگی هوا که یکی از چالشی­‌ترین مسائل روز ایران و جهان است، انجام شد.

وی با تاکید بر ضرورت حذف و کنترل آلاینده‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی و سرطان، افزود: تمرکز  اصلی ما در این پژوهش بر کاهش آلودگی هوا در محیط های داخلی مانند محیط‌های مسکونی­، ادارات و مدارس و آلاینده‌هایی که پرینترها در طول فرایند چاپ در هوا منتشر می‌کنند، قرار گرفت.

این محقق با بیان این که میزان آلودگی ایجاد شده توسط هر پرینتر با توجه به نوع پرینتر، سن کارکرد و مدت زمان عملیات چاپ با دیگری متفاوت است، خاطر نشان کرد: نتایج کلی تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که نوعی از پرینترهای بسیار متداول و پر مصرف در بازار ایران و حتی بازارهای جهانی، پس از انجام 10 دقیقه فرایند چاپ تا 2 برابر استاندارد ملی ایران و بیش از 3.5 برابر استانداردهای جهانی آلودگی تولید می‌کنند که این آلودگی شامل ریز گردها و آلاینده‌­های شیمیایی خطرناک مانند بنزن و زایلن می‌شود.

مرتجی اضافه کرد: پس از شناخت آلودگی‌ها، سیستم فیلتری جهت حذف و تخریب آلاینده‌های تولید شده توسط پرینتر، طراحی و ساخته شد که نتایج، حذف موثر آلودگی‌های هوا ناشی از کارکرد پرینترها را تایید کردند.

وی با اشاره به نتایج قابل قبول این طرح تصریح کرد: از آنجایی که این طرح قابلیت صنعتی شدن را دارد، امیدواریم بتوانیم با تکیه بر دانش بومی و استفاده از امکانات موجود این سیکل بتوانیم گامی موثر در راستای توسعه اقتصادی و تولید ملی برداشته باشیم.

این طرح پژوهشی با راهنمایی دکتر محمدابراهیم علیا و دکتر مریم عطایی فرد از اعضای هیات علمی موسسه پژوهشی رنگ اجرایی شده است.

مطالب مرتبط