ساخت نانوحامل‌های هوشمند برای انتقال ژن‌های درمان بیماری‌های کلیوی به سلول‌های خاص کلیه

محققان ایرانی موفق شدند نانوحامل‌های هوشمندی بسازند که بتواند ژن‌های مؤثر در درمان بیماری‌های مزمن کلیوی را به سلول‌های خاصی از این اندام انتقال دهد که این نانوحامل‌ها در مقیاس آزمایشگاهی ساخته و بررسی شده‌اند و نتایج این تحقیق می‌تواند در صنایع داروسازی و پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی کارشناسان، سالانه دو میلیون نفر در جهان در اثر ابتلا به آسیب‌های حاد کلیوی جان خود را از دست می‌دهند و افرادی که زنده می‌مانند زمینه ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیه را دارند که در نهایت به مرحله نهایی بیماری‌های کلیوی منجر می‌شود، در این صورت باید کلیه‌ها خارج شوند و پس از آن پیوند کلیه صورت گیرد.
انتقال ژن به کلیه یک روش درمانی امیدوارکننده برای بیماری‌های مقاوم به درمان در کلیه است. عوارض جانبی سیستمیک داروهای کلیه و مقاومت به درمان، دو مانع عمده در شکست بیماری‌های کلیوی هستند اما با وارد کردن انتخابی ژن‌های درمانی به کلیه ممکن است بتوان بر این مسائل غلبه کرد.

همچنین به کمک این روش می‌توان با تنظیم سیستم ایمنی، پاسخ بیماران به پیوند کلیه را نیز افزایش داد.
نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد این نانوحامل‌ها با قدرت بالایی ژن EGFP را به این سلول‌ها منتقل می‌کنند.
فاطمه عروجعلیان پژوهشگر مقطع پسادکترای مهندسی علوم زیستی دانشگاه تهران، علی حسین رضایان عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و محمد رمضانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همکارانشان این طرح را اجرا کردند.

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط