ساخت واکسنی برای نابودی دومین انگل ویرانگر جهان

“آماندا الیسا رویز”(Amanda Elyssa Ruiz) دانشجوی دکترای “دانشگاه براون” آمریکا در حال تلاش برای ساخت واکسنی بالقوه برای محافظت از افراد در برابر بیماری تب حلزون است.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از فوربز،تب حلزون بیماری است که هر ساله بیش از ۲۵۰ میلیون نفر در جهان به آن آلوده می‌شوند و پس از مالاریا، دومین بیماری انگلی ویرانگر اقتصاد اجتماعی محسوب می‌شود.

شیستوزمیازیس(Schistosomiasis) همچنین موسوم به بیلارزیا، تب حلزون و تب کاتایاما یک بیماری است که از نوعی کرم انگلی به نام کپلک خون(با نام علمی شیستوزوما) ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند باعث عفونت دستگاه ادراری یا دستگاه گوارش شود.

علایم بیماری شامل درد شکمی، اسهال، مدفوع خونی یا خون در ادرار است. افرادی که برای مدت طولانی به این بیماری آلوده باشند به نارسایی‌های کبدی، نارسایی کلیه، ناباروری یا سرطان مثانه دچار می‌شوند. این بیماری در کودکان می‌تواند باعث اختلال در رشد و یادگیری آن‌ها شود. این بیماری در اثر تماس با آب آلوده به انگل منتشر می‌شود. انگل‌ها نیز از بدن حلزون‌های آلودهٔ موجود در آب‌های شیرین رها می‌شوند.

این بیماری به ویژه در بین کودکان کشورهای در حال توسعه شیوع دارد چون احتمال بازی کردن آنها در آب‌های آلوده بیشتر است. سایر گروه‌های پر خطر عبارتند از کشاورزان، ماهیگیران و افرادی که برای انجام کارهای روزمره خود از آب آلوده استفاده می‌کنند.

در کشورهایی که تب حلزون یافت می‌شود، گاومیش‌هایی که عمدتاً از آن‌ها در شالیزارها و شخم‌زنی مزارع استفاده می‌شود و از آب‌های آلوده تغذیه می‌کنند و افرادیکه در شالیزرها کار می‌کنند بسیار در خطر هستند و این اصلی‌ترین راه آلوده شدن انسان‌ها است بنابراین یافتن واکسنی که از انسان‌ها و حیوانات محافظت کند می‌تواند گامی بزرگ باشد.

آماندا الیسا رویز در این باره گفت: پروژه اصلی من شناسایی نامزدهای جدید برای توسعه واکسن تب حلزون با استفاده از داده‌های اپیدمیولوژیک در کنار رویکردهای ایمونولوژیک و بیوشیمیایی است. در انسان، این انگل از نوعی کرم انگلی به نام کپلک خون ایجاد می‌شود و باعث این بیماری می‌شود که دارای علائمی از جمله درد شکم ، اسهال ، مدفوع خونی و آسیب به اعضای بدن است.

رویز در ادامه افزود: کار من مشابه ندارد زیرا به دنبال یافتن واکسنی برای نابودی این انگل‌ها در گاومیش‌ها و انسان‌ها هستم.

این تحقیق مطالعات میدانی اپیدمیولوژیک را با آزمایش‌های علوم پایه مرتبط می‌کند و افرادی که بدن آنها مقاومت طبیعی در برابر عفونت انگل دارد را شناسایی کرده و از ایمنی اکتسابی آنها برای شناسایی آنتی ژن‌های این انگل که پاسخ‌های ایمنی محافظت کننده استخراخ می‌کند، استفاده می‌کند.

رویز می‌گوید پس از اینکه فهمید که بسیاری از بیماری‌های انگلی قابل انتقال بین انسان و حیوانات هستند علاقه‌مند به مطالعه درباره انگل شناسی ملکولی شد.

رویز در ادامه افزود: علاقه من به مطالعه پزشکی گرمسیری و بیماری‌های عفونی یکی از انگیزه‌های من برای مطالعه در این باره بود. پزشکی گرمسیری(Tropical medicine) یکی از تخصص‌های پزشکی است که مربوط به مسائل بهداشتی منحصر به مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری است.

رویز گفت: او تحقیقاتش را با رویکرد سلامت جهانی انجام می‌دهد.

وی در ادامه در این باره گفت: نگاهی به سلامت محیط زیست، سلامت انسان و سلامت حیوانات به عنوان یک زنجیره بهم متصل، این پتانسیل را دارد که در کشورهای جنوب جهانی(Global South) به ویژه در هنگام بررسی تأثیر تغییرات آب و هوا بر روی اکوسیستم‌ها به بررسی عفونت‌های نوظهور و ایجاد مکانیسم‌های مقاومت آنتی‌بیوتیکی نیز بپردازیم. اکنون به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ مطالعات و آزمایشات من متوقف شده است اما این به آن معنا نیست که ادامه نمی‌دهم زیرا انجام این کار هدف من است.

جنوب جهانی اصطلاحی به کار رفته در مطالعات فراملیتی برای اشاره به آنچه که ممکن است “جهان سوم” باشد، یعنی آفریقا و آمریکای لاتین و کشورهای در حال توسعه در آسیا است. /ایسنا

مطالب مرتبط