ساخت پرینتر سه‌بعدی DLP در دانشگاه آزاد

ساخت پرینتر سه‌بعدی DLP در دانشگاه آزاد

محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، در قالب پروژه‌ای تحقیقاتی موفق به طراحی، ساخت و بهینه‌سازی پارامترهای اولین دستگاه پرینتر سه‌بعدی DLP دانشگاه آزاد اسلامی با کیفیت و دقت بسیار بالا شد.

به گزارش آردی نیوز به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات بهنام نوری با بیان اینکه پرینتر سه بعدی ساخته شده در ابتدا به‌صورت ایده‌ای تحقیقاتی مطرح شد، گفت: طراحی و ساخت این پرینتر سه بعدی DLP، کاملا ایرانی است.

وی افزود: از جمله ویژگی‌های این دستگاه که به واسطه بهینه‌سازی‌های انجام گرفته بر روی پارامترهای فرایند آن، از کیفت بالایی برخوردار است، می‌توان به تکنولوژی پرینت سه‌بعدی نور ساختار یافته و چیپ DLP، بدنه زیبا و مستحکم، روش تولید از بالا به پایین، حداقل ضخامت لایه‌گذاری تا 25 میکرون، قطعات مصرفی ارزان و در دسترس و نرم‌افزار بهینه‌سازی شده مختص به آن که نیاز به تعمیر ندارد، اشاره کرد.

این محقق واحد علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: از آن‌جایی‌که دستگاه‌های DLP دارای دقت بسیار بالایی هستند و کاربردهای فراوانی در ساخت قطعات با جزئیات بسیار کوچک و دقیق نظیر صنایع ابزار دقیق، زیورآلات، پزشکی و دندانسازی دارند، با توجه به پیشرفت سطح دانش فعالان در زمینه‌های یاد شده، دستگاه طراحی شده در واحد علوم و تحقیقات می‌تواند تأثیر مثبتی در ارتقاء سطح کیفی تولیدات مرتبط با آن داشته باشد.

نوری با بیان اینکه دستگاه ساخته شده شروعی برای ساخت دستگاه‌های پیشرفته‌تر است، تصریح کرد: امیدواریم با حمایت مسئولان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی بتوان هر چه سریع‌تر تولید انبوه دستگاه چاپگر سه بعدی DLP را در قالب یک شرکت دانش‌بنیان آغاز کرده و در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی گام بردایم.

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، بهنام نوری دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مکانیک-ساخت و تولید واحد علوم و تحقیقات، فرآیند طراحی، ساخت و بهینه‌سازی را در قالب پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد با راهنمایی دکتر صادق رحمتی به عنوان استاد راهنما پیگیری کرده است.

مطالب مرتبط