ساخت یک نوع ماده اولیه گیاهی برای لوازم آرایشی وبهداشتی

توسط پژوهشگران ایرانی صورت گرفت

پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از سه نوع گیاه دارویی به ساخت ماده اولیه به منظور استفاده در لوازم آرایشی و بهداشتی دست یافتند.

به گزارش آردی نیوز به نقل از ایسنا، صبا گورانی، مجری طرح این پروژه با اشاره به میزان مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور بر استفاده از مواد اولیه گیاهی در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی تاکید کرد و گفت: بر این اساس با تحقیقاتی که انجام دادیم، به ساخت “کرم” از گیاهان دارویی چون “بهدانه”، “گل ختمی” و “آلوئه‌ورا” دست یافتیم که نسبت به کرم‌های مشابه، دارای پایداری و ماندگاری بهتری هستند و PH آنها با توجه به تأثیری که بر روی پوست دارند، بهتر از کرم‌های شیمیایی است.

وی اضافه کرد: این تحقیق در آزمایشگاه‌های دارای استانداردهای سازمان غذا و دارو انجام شده و اثر پارامترهای مختلف در پایداری و خواص فیزیکی و شیمیایی امولسیفایر تولید شده در این مطالعات مورد بررسی قرار گرفته است.

گورانی با اشاره به تحقیقات پیشین در زمینه ساخت مواد اولیه گیاهی برای لوازم آرایشی و بهداشتی، خاطر نشان کرد: سال‌ها است که به کارگیری گیاهان و خواص منحصر به فرد آنها مورد توجه محققان و پژوهشگران در سراسر دنیا قرار گرفته است.

مجری این طرح افزود: گیاهان مانند مواد شیمیایی دارای فرمول مشخص و واحد نیستند و همین امر موجب دارا بودن خواص منحصر به فرد آنها است.  در بسیاری از کتب قدیمی و دروس مربوط به طب سنتی، خواص مختلف گیاهان و نحوه به کارگیری آنها ارائه شده و در تحقیقات نوین، روش‌های جدید و نوآورانه برای به‌ کارگیری گیاهان انجام شده و همچنان در مسیر توسعه و پیشرفت به طور وسیعی در تولید مواد آرایشی و بهداشتی از گیاهان مختلف استفاده می‌شود.

بر اساس اعلام واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، تحقیق درباره ساخت امولسیفایر حاوی موسیلاژهای گیاهی به منظور استفاده در لوازم آرایشی و بهداشتی، در قالب پایان‌نامه دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی واحد علوم و تحقیقات به راهنمایی دکتر امیرحیدری‌نسب عضو هیأت علمی دانشکده نفت و مهندسی شیمی واحد علوم و تحقیقات انجام شده است. /ایسنا

مطالب مرتبط