سایبان هوشمند با الهام از میوه درخت کاج

محققان سیستم سایبانی ابداع کرده اند که با الهام از میوه کاج و بدون الکتریسیته باز و بسته می شود. آفتابگیرهای یادشده که توسط مهندسان دانشگاه ETH Zurich طراحی شده اند می توانند به راحتی میزان نور دریافتی را در طول روز کنترل کنند. پیش از این، چنین آفتابگیرهایی به همراه یک موتور برقی طراحی می شدند که باز و بسته شدن آنها را کنترل می کرد. اما مهندسان دانشگاه ETH Zurich با بررسی ساختار و شکل هندسی میوه های درخت کاج سیستمی را برای ایجاد سایه ابداع کرده اند که باز و بسته شدن خودکار سرپناه ها را بدون نیاز به برق ممکن می کند.

ETH Zurich's new sunshade system was inspired by the humble pine cone, which keeps its scales...

به گزارش آردی نیوز به نقل از نیو اطلس، میوه های درخت کاج برای گرده افشانی در زمان مناسب برگ های چوبی خود را در فصول گرم و خشک باز می کنند و در هوای سرد و خیس بسته تر می شوند. ساز و کار هوشمندانه مذکور مبتنی بر وجود دولایه فیبر مرتبط با یکدیگر است که در زمان ارتباط با هوای خشک از هم فاصله گرفته و بازتر می شوند و همین امر موجب می شود برگ های خشک میوه درخت کاج از هم دورتر شوند. در آب و هوای نامناسب برگ های یادشده معکوس عمل کرده و به هم می چسبند.

پیش از این همین سازوکار، الهام بخش تولید البسه ای شده بود که در هوای گرم و سرد باعث احساس خنکی و گرمی در فرد می شدند. حتی قبلا در تولید ربات ها نیز به این مساله توجه شده بود و حالا دانشگاه ETH Zurich نمونه اولیه آفتابگیرهایی را طراحی کرده که با الهام از تکنیک مذکور در اوائل صبح و زمان ظهر به طور خودکار تا حداکثر میزان ممکن بسته می شود و در زمان کاهش شدت تابش نور خورشید نیز بازتر می شود.

این آفتابگیر متشکل از تخته پوش هایی است که دارای دولایه از چوب های صنوبر و راش هستند. نحوه اتصال این چوب ها به گونه ای است که قادر به تقلید دقیق از نحوه حرکت و باز و بسته شدن  برگ های چوبی میوه درخت کاج هستند. سرعت حرکت مناسب از جمله دیگر مزایای این سیستم است و انتظار می رود در آینده از آن در پنجره ها و برای تنظیم نور در ساختمان ها و دیگر پوشش های شیشه ای استفاده شود.

مطالب مرتبط