سوءاستفاده متجاوزانه واتس آپ از قدرت اطلاعات کاربران

قانونگذار اطلاعات کاربران در آلمان، در تلاش است اقدام فیس‌بوک در جمع‌آوری اطلاعات کاربران واتس‌اپ را متوقف کند چرا که آن را «سوءاستفاده متجاوزانه از قدرت اطلاعات کاربران» می‌داند.

کمیسر هامبورگ برای حفاظت از داده‌ها و آزادی اطلاعات در پی دریافت «دستوری بلافاصله لازم‌الاجرا» است؛ چرا که بیم آن می‌رود فیس‌بوک از اطلاعات کاربران برای مقاصد بازاریابی یا تبلیغ مستقیم استفاده کند و از آن‌ها برای بهبود محصولات، ارزیابی‌ها و امنیت خود بهره جوید.

یوهانس کاسپر، کمیسر هامبورگ، با صدور بیانیه‌ای گفت: «اکنون حدود ۶۰ میلیون نفر در آلمان از واتس‌اپ استفاده می‌کنند و با فاصله زیاد، حتی بیشتر از فیس‌بوک، محبوب‌ترین  رسانه اجتماعی مورد استفاده در این کشور است. به همین دلیل، بسیار اهمیت دارد که اطمینان یابیم تعداد بالای کاربران که محبوبیت هرچه بیشتر آن در بین افراد را در پی دارد، به سوءاستفاده متجاوزانه از قدرت اطلاعات کاربران منجر نشود.»

او افزود: «متاسفانه تا جایی که ما اطلاع داریم، تاکنون بر روند واقعی عملیات پردازشی بین واتس‌اپ و فیسبوک، هیچ ارزیابی نظارتی انجام نشده است. در حال حاضر دلایلی که در دست است، ما را به این باور می‌رساند که شرایط جدید برای برقراری و توسعه به اشتراک گذاری اطلاعات میان واتس‌اپ و فیس‌بوک، به گونه‌ای غیرقانونی اجرایی شده چرا با رضایت داوطلبانه و آگاهانه افراد انجام نشده است.»

این کمیته سعی دارد تا ۱۵ مه تصمیم خود را اتخاذ کند؛ همان زمانی که کاربران باید تا آن وقت، یا سیاست حریم خصوصی جدید فیس‌بوک را بپذیرند یا  دیگر از واتس‌اپ استفاده نکنند. این تغییرات جنجال‌برانگیز، پس از شکایت و مهاجرت گسترده کاربران به سایر برنامه‌ها نظیر سیگنال، هم‌اینک نیز یک بار به تعویق افتاده است.

سخنگوی واتس‌اپ در بیانیه‌ای اظهار داشت: «به‌روز رسانی اخیر ما برای افرادی که می‌خواهند در واتس‌اپ به شرکتی تجاری پیام دهند، گزینه‌هایی جدید در نظر گرفته است تا شفافیت بیشتر درباره نحوه جمع‌آوری و استفاده از اطلاعات آنان را فراهم کند. صراحتا باید بگویم که با پذیرش شرایط به‌روز شده استفاده از واتس‌اپ، کاربران با هیچ گونه توسعه‌ای در امکان ما برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات آن‌ها با فیس‌بوک موافقت نمی‌کنند و این به‌روزرسانی، بر حریم خصوصی پیام‌های آنان با دوستان و خویشاوندانشان هر جای دنیا که باشند، تاثیر نخواهد گذاشت.»

او ادامه داد: «فیس‌بوک در حال بررسی و پاسخ به پیامی است که از کمیته حفاظت از داده‌های هامبورگ دریافت کرده است و به سوءتفاهم آنان در هدف و کاربرد این به‌روزرسانی اشاره خواهد کرد. ما به ارائه یک ابزار ارتباطی خصوصی و امن برای همه، کاملا متعهد خواهیم ماند.»

مطالب مرتبط