سوزاندن گازهای APG – امری بسیار زیان بار

تا مدتی پیش، استفاده مفید از گازهای همراه (APG) یکی از اولویتهای شرکت های نفت و گاز نبود. گازهای APG در مراحل بهره برداری از نفت خام جدا شده و به سادگی در میادین نفتی بر روی مشعلها سوزانده می شدند.

 سالهاست که شعله این مشعلها آسمان شب را در پالایشگاه ها روشن می کرد و یکی از نمادهای صنعت نفت هر کشوری بود. اما امروزه تولید گازهای گلخانه ای یکی از معضلات بزرگ سوزاندن گازهای همراه نفت است.

برای حل این معضل چه میتوان کرد؟

نهاد های دولتی، و در درجه اول وزارتخانه ها می توانند از روش ساده و موثر “چماق و هویج” یا به عبارتی ازسیاست تهدید و تحبیب استفاده کنند (روش چماق و هویج در اصطلاح به سیاست ارائه تشویق برای رفتار خوب و ارائه تنبیه برای رفتار بد گفته می شود). بدین صورت که از تحقیقات علمی در زمینه استفاده مفید از گازهای همراه حمایت مالی شود و از طرفی دیگر شرکت های نفتی وادار به کاهش سوزاندن گازهای همراه شوند و برای آنان یک مهلت قانونی در نظر گرفته شود که تغییرات لازم را اعمال کنند وگرنه جریمه های سنگینی برای آنان وضع شود.

اقدام مثبت دیگری که می تواند در این زمینه صورت بگیرد، اجرای برنامه جهانی قطع کامل گازهای همراهAPG تا سال 2030 به نام “تاسیسات نفتی بدون مشعل تا سال 2030” می باشد، که در سال 2015 توسط بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد و جیم یونگ کیم رئیس بانک جهانی مطرح شد. شرکت هایی که به این برنامه پیوسته اند، موظفند از بهترین تکنولوژی های روز استفاده کرده و از هر تلاشی برای رسیدن به نقطه صفر انتشار گازهای همراه فروگذار نکنند، در مقابل موسسات بانکی بین المللی نیز موظفند تامین مالی پروژه های مربوطه بر عهده بگیرند.

شرکت های نفتی باید فعالیتی شفاف داشته باشند: نه تنها گزارش های سالانه خود را در مورد مسائل زیست محیطی ارائه کنند، بلکه باید فعالیت شرکت های نفتی به گونه ای باشد که تمام اطلاعات لازم در مورد روش های کاهش گازهای همراه APG را به اشخاص علاقه مند ارائه دهند. در حال حاضر، این اطلاعات اسرار تجاری محسوب می شوند، اما با باز کردن دسترسی به اطلاعات لازم، کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​قادر به پیدا کردن فرصت های بلند مدت برای استفاده مفید از مواد خام با ارزش خواهند بود.

در نهایت، باید گفت که حل مشکل گازهای APG و حذف مشعل سوزی برای یک شرکت به تنهایی بسیار دشوار است و کلید موفقیت در همکاری می باشد.

تا مدتی پیش، استفاده مفید از گازهای همراه (APG) یکی از اولویتهای شرکت های نفت و گاز نبود. گازهای APG در مراحل بهره برداری از نفت خام جدا شده و به سادگی در میادین نفتی بر روی مشعلها سوزانده می شدند.

پژوهشگاه صنعت نفت

مطالب مرتبط