سوپر آسمان خراش سرامیکی که نفس می‌کشد!

در نظر بگیرید که در کنار برج الخلیفه دبی-بلندترین برج جهان- ایستاده اید و از شما می‌خواهند که آسمان خراش دیگری را در کنار آن بسازید. فکرش را بکنید که چه ساختمانی می‌تواند در کنار برج الخلیفه قرار بگیرد؟ خبرگزاری سی ان ان آمریکا با مطرح کردن این سوال، به بررسی پروژه آسمان خراشی پرداخته است که لیاقت ایستادن در کنار برج باشکوه الخلیفه را خواهد داشت.

به گزارش فرارو به نقل از سی ان ان، چالش ساختن آسمان خراشی بلند مرتبه در کنار برج الخلیفه دبی همواره ذهن مسئولان این شهر و طراحان بزرگ جهان را مشغول کرده بود. این چالشی بود که شرکت معماری هلندی UNStudio با آن روبرو شد، هنگامی که یک پیشنهاد برای ساخت برجی جدید در جاده شیخ زاید و در مقابل برج ۸۲۸ متری الخلیفه دریافت کرد.

بنیانگذار و معمار اصلی UNStudio، «بن ون برکل» در این خصوص می‌گوید: شرکت دولتی توسعه الوصل که سفارش دهنده این پروژه بود، در مورد ارتفاع این پروژه، پیشنهاد خاصی ارائه نداد. ون برکل به یاد می‌آورد که در جلسه مورد نظر، سفارش دهنده بر یک «مفهوم قوی و پایدار» و ساختاری که می‌تواند با منطقه محلی ارتباط برقرار کند، تاکید داشت.

برج الوصل در اوت ۲۰۲۱ کامل خواهد شد و ون برکل اطمینان دارد که شرایط مورد نظر سفارش دهنده و همچنین ظاهری متمایز را ارائه خواهد داد. آسمان خراش ۴۰۰ میلیون دلاری و ۳۰۲ متری الوصل با استفاده از یک طراحی پیچیده و نامتقارن با الهام از سبک Contrapposto ایتالیا- که معمولاً در هنر مجسمه سازی کلاسیک استفاده می‌شد- ساخته خواهد شد و قصد دارد جلوه‌ای از حرکت پویا را عرضه کند.

این ساختمان همچنین یکی از بلندترین نمایه‌های سرامیکی جهان خواهد بود که از مواد پایه خشت تشکیل شده است و دارای یک پوشش لاکی از کاشی‌هایی با شکل باله است. طبق گفته معماران، این مواد با توجه به گرمای بالای منطقه خلیج فارس و شهر دبی برای راندمان انرژی بسیار حائز اهمیت است چرا که باعث کاهش نیاز به سیستم تهویه هوا می‌شود.

مزایای استفاده از مواد سرامیکی
ون برکل می‌گوید، مواد سرامیکی علاوه بر مزیت آن برای ساختمان، برای محیط اطراف ساختمان نیز می‌تواند سودمند باشد. در حالی که نمایه‌های شیشه‌ای بار‌های گرما را به اطراف خود منعکس می‌کنند، مواد سرامیکی «نه تنها از ورود گرما به داخل ساختمان محافظت می‌کند بلکه باعث کاهش بار گرما در مناطق شهری اطراف ساختمان نیز می‌شود». این معمار دلایل دیگری نیز برای سودمندی استفاده از سرامیک دارد؛ به گفته وی سرامیک می‌تواند از بتن مستحکم‌تر باشد و در عین حال به اندازه کافی نرم باشد که بتوان اشکال «فوق العاده خلاقانه» از آن ایجاد کرد.
طراحی یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه استفاده از سرامیک در این بنا است. معماران ادعا می‌کنند شکل و ترکیب باله شکل سرامیک ها، نور خورشید را در الگو‌های ریتمیک منعکس می‌کند تا جلوه‌ای از ساختمان را به نمایش بگذارد که گویی در حال نفس کشیدن است. جلوه‌ای مشابه نیز در شب هنگام توسط چراغ‌های LED تعبیه شده در پشت نما، ایجاد می‌شود. همچنین دریچه‌هایی که در طول این بنا تعبیه شده گردش هوا در ساختمان را به شکلی فوق العاده افزایش می‌دهد.

این برج با شعبه‌ای از هتل‌های زنجیره‌ای لوکس Mandarin Oriental و همچنین دفاتر و آپارتمان‌های خصوصی و استخر‌های متعدد در پشت بام اشغال خواهد شد. یک پل عابر پیاده نیز ساختمان را به ایستگاه مترو برج خلیفه متصل خواهد کرد. ون برکل می‌گوید: حساسیت در خصوص اتصال این آسمان خراش به زیر ساخت‌های حمل و نقل عمومی به این خاطر بود که شرکت سفارش دهنده، ساختمانی را مد نظر داشت که ساکنان آن برای طولانی مدت در آن مقیم می‌شوند

 

 

 

 

مطالب مرتبط