سیستمی که تکامل کروناویروس را بررسی می‌کند

با تلاش دانشمندان آمریکایی ابداع شد

دانشمندان آمریکایی، یک سیستم ژنتیکی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به بررسی تکامل کروناویروس و ارزیابی واکسن‌های آن بپردازد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه علوم پزشکی تگزاس، یک گروه پژوهشی بینارشته‌ای در حال همکاری با یکدیگر هستند تا بتوانند با کووید- ۱۹ مقابله کنند. آنها سیستم جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به پژوهشگران کمک کند تا با سرعت بیشتری به ارزیابی و ارائه واکسن و همین‌طور شناسایی بیماران بپردازند و نحوه تکامل ویروس را نیز نشان دهند.

دانشمندان “دانشگاه علوم پزشکی تگزاس” (UTMB) با مهندسی یک سیستم ژنتیکی معکوس، سیستم جدیدی برای ارزیابی کروناویروس ابداع کرده‌اند.

این سیستم ژنتیکی معکوس، یکی از کارآمدترین ابزار برای بررسی و غلبه بر ویروس‌ها به شمار می‌رود، زیرا به پژوهشگران امکان می‌دهد تا ویروس را به آزمایشگاه ببرند و آن را در پتری‌دیش مورد بررسی قرار دهند. پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تگزاس با کمک این سیستم، گونه‌ای از کروناویروس را مهندسی کرده‌اند که با عفونی کردن یک سلول، آن را به رنگ سبز درمی‌آورد.

“پی یونگ شای” (Pei Yong Shi)، سرپرست این پژوهش گفت: شاید بتوان این ویروس را برای تشخیص سریع بیمار مبتلا به کروناویروس و ارزیابی واکسن‌هایی که از عفونت پیشگیری می‌کنند، به کار گرفت. این ویروس به ما امکان می‌دهد تا نمونه‌های به دست آمده از بیماران را طی ۱۲ ساعت مورد بررسی قرار دهیم.

“ژوپینگ ژی” (Xuping Xie)، از پژوهشگران پروژه و طراح این سیستم ژنتیکی گفت: این فناوری می‌تواند زمان لازم را برای ارزیابی واکسن‌های در حال ساخت و ورود آنها به بازار، به صورت قابل توجهی کاهش دهد. دانشگاه علوم پزشکی تگزاس مفتخر خواهد بود که این فناوری را به صورت گسترده در اختیار پژوهشگران دانشگاهی و صنعتی قرار دهد که برای ابداع همتایان آنها تلاش می‌کنند.

“وینیت مناکری” (Vineet Menachery)، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تگزاس گفت: این سیستم ژنتیکی، به ما امکان می‌دهد تا تکامل کروناویروس را بررسی کنیم و به منبع شکل‌گیری آن پی ببریم. این سیستم، یک ابزار مهم برای جامعه پژوهشی فراهم خواهد کرد.

این پژوهش، در مجله ” Cell Host & Microbe” به چاپ رسید. /ایسنا

مطالب مرتبط