اجرای سیستم تصفیه جامع آب و حذف آرسنیک

اجرای سیستم تصفیه جامع آب و حذف آرسنیک

سیستم تصفیه جامع آب و حذف آرسنیک از روستاهای شهرستان آق قلا با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی فرسایش و محیط زیست معاونت علمی اجرا شد.

به گزارش آردی نیوز به نقل از ایران اکونومیست، پروژه حذف آرسنیک از مجتمع آبرسانی صحنه استان گلستان که تامین کننده آب صدها خانوار روستایی در شهرستان آق قلا است، با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی اجرا شد.
این پروژه توسط شرکت دانش بنیان شیمی گستر محیط زیست از شرکت‌های بومی استان گلستان و با محوریت ارائه روش های نوین حذف همزمان آرسنیک، آهن وآمونیاک از آب به اجرا درآمد.
در حال حاضر حذف آرسنیک در کشور با استفاده از رزین های جاذب وارداتی از جنس هیدروکسید آهن و بسیار گران قیمت اجرا می‌شود. شرکت شیمی گستر محیط زیست توانسته است با استفاده از عنصر آلاینده آهن موجود در آب شرب مجتمع آبرسانی مذکور که به طور طبیعی وجود داشت، اقدام به تولید آنلاین هیدروکسید آهن در آب و حذف آرسنیک کند.
به این ترتیب شرکت آبفار گلستان نیازی به تعویض سالانه رزین مذکور پس از اشباع شدن نداشته و عملا عنصر آلاینده‌های آب منطقه یعنی آهن به عنوان فرصتی برای جذب آرسنیک در آب استفاده شده است. همچنین در این پروژه از زئولیت‌های بومی ایران به عنوان جاذب قوی آمونیاک از آب استفاده شده است.
آرسنیک یک عنصر طبیعی است که بی‌مزه، بی‌بو و سمی است. مصرف روزانه آب با بیش از 01/0 میلی گرم در لیتر آرسنیک می‌تواند منجر به مشکلات پوستی و سیستم گردش خون عصبی شود. اگر آرسنیک به سطوح سمی بالاتر برسد، منجر به اختلالات عصبی و اغلب سرطان می‌شود.
در ایران مناطقی از استان‌های گلستان، کرمان، آذربایجان‌شرقی و غربی دارای مشکل آلاینده‌های آرسنیک در آب هستند. یکی از مهم ترین روش‌های حذف آرسنیک استفاده از جاذب‌های بر پایه هیدروکسید آهن است که از جمله جاذب‌های وارداتی و بسیار گران قیمت است.
در این طرح که با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی ارجایی شده است، با توسعه جاذب‌هایی چون زئولیت‌های بومی ایران و روش‌های حذف آرسنیک بدون نیاز به جاذب، تلاش شده است تا روش‌های نوینی برای حذف آرسنیک ارائه شود.

مطالب مرتبط