سیم‌جوش‌های نانوساختار تولید شد تا سایش قطعات فولادی کاهش یابد

پدیده سایش قطعات فولادی یکی از مشکلات بزرگ صنایع مادر است. این چالش با تولید پوشش‌های ضد سایش شرکتی دانش‌بنیان رفع شد.

شرکت توسعه فناوری‌های پیشرفته مواد نانوساختار نماد با ورود به حوزه تحقیق و توسعه محصولات مبتنی بر فناوری نانو در صنایع متالورژی، تلاش کرد تا محصولاتی باکیفیت و عمر بالاتر تولید کند.  این شرکت، آلیاژهایی بسیار سخت و با مقاومت بالا به سایش تولید کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحقیق و توسعه و به نقل از مرکز مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این محصولات برای ایجاد لایه‌های سخت‌پوشی و با هدف افزایش طول عمر قطعات به تولید رسیده است. استفاده از جدیدترین فناوری طراحی آلیاژی با به کارگیری فناوری نانو یکی از ویژگی‌های محصولات تولیدی این مجموعه فناور است.

این محصول به شکل سیم‌جوش‌های توپودری در قطرهای مختلف توسط شرکت نماد تولید شده است و از طریق روش‌ معمول جوشکاری بر روی قطعات صنعتی تحت سایش قرار می‌گیرند. صنایع سیمان، فولادسازی، معدن، حفاری و راه‌سازی به عنوان کاربران اصلی این محصول شناخته می‌شوند.

به گفته محسن عسکری مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، با پیشرفت صنایع و رشد روزافزون نیاز به فرآوری مواد سخت، پدیده سایش به یکی از مشکلات بزرگ صنایع مادر تبدیل شده است. این موضوع علاوه بر تحمیل هزینه‌های بسیار بالای تعمیر و نگهداری، مشکلات ناشی از خارج شدن قطعات از سرویس برای انجام تعمیرات را نیز به همراه دارد.

وی همچنین افزود: در گذر زمان پوشش‌های ضد سایش تغییرات زیادی کرده و نسل جدید این مواد که چند سالی است وارد بازارهای بزرگ جهانی شده است، می توانند مقاومت به سایش و در نتیجه عمر قطعات را بسته به شرایط و کاربرد تا چندین برابر افزایش دهند.

عسکری ادامه داد: سیم‌جوش‌های توپودری در مقایسه با الکترودهای دستی رسوب‌گذاری بیشتری دارند. همچنین نسبت به آن‌ها حرارت بسیار کمتری تولید می‌کنند. با یک بار جوشکاری با این سیم‌جوش‌ها می‌توان به حدی از سختی رسید که با الکترودهای جوشکاری معمولی نیاز به سه بار جوشکاری است تا آن مقدار سختی به وجود آید.

این فعال فناور همچنین بیان کرد: این محصولات از بین رفتن قطعات صنعتی را کاهش می‌دهد به همین دلیل به صورت غیرمستقیم در کاهش مصرف انرژی موثر است. این سیم جوش‌ها برای سخت‌پوشی قطعات فولادی طراحی شده‌اند. پیش از این بازار واردات این محصولات بسیار داغ بود که با تلاش مجموعه فناور ما، صنایع نیاز خود را قیمت کمتر و کیفیت بالاتر از بازار داخلی تامین می‌کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان همچنین، گفت: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای صادرات محصول خود نداریم. زمانی که زیرساخت‌های تولیدی کشور اصلاح شد و مشکلات برطرف شد، حتما به صادرات محصولاتمان نیز فکر خواهیم کرد.

مطالب مرتبط