شرکت‌های خودروساز آلمانی روند جدیدی را در برقی کردن خودروها آغاز کرده‌اند

شرکت‌های خودروساز آلمانی که از پیشتازان صنایع خودروسازی جهان هستند، روند جدیدی را در برقی کردن خودروها آغاز کرده‌اند. این روند چه‌قدر جدی است و چگونه پیش خواهد رفت؟

چندی پیش مرسدس‌بنز محصول کاملاً لوکس خود با نام ئی کیو اس (EQS) را معرفی کرد که لوکس‌ترین خودروی برقی این شرکت محسوب می‌شود. این محصول دقیقاً برای به چالش کشیدن محصولات گران‌قیمت تسلا ساخته شده است.

شرکت‌های آلمانی فعلاً به‌صورت کلی از نظر فناوری و بازار خودروهای برقی از تسلا عقب هستند و سعی دارند این روند را تغییر دهند.

برای مثال مرسدس ئی کیو اس که محصول لوکس برقی مرسدس‌بنز محسوب می‌شود، دارای شعاع حرکتی ۷۷۰ کیلومتر است که برای یک خودروی برقی مناسب است و باتری‌ها هم با سیستم شارژ سریع در نیم ساعت به میزان هشتاد درصد پر می‌شوند.

داشبورد تمام‌دیجیتال و فناوری خودران سطح دو از دیگر ويژگی‌های این خودروست، هرچند در زمینهٔ خودران این خودرو از محصولات تسلا کاملاً عقب‌تر است. این خودرو می‌تواند در چهار ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

اتومبیل لوکس برقی مرسدس‌بنز با دو نوع موتور روانه بازار می‌شود. نسخهٔ پایهٔ آن ۳۲۹ اسب‌ بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و مدل قوی‌تر هم می‌تواند ۵۱۶ اسب ‌بخار و ۸۲۸ نیوتن‌متر را به چرخ‌ها انتقال دهد.

قیمت پایه این خودرو از ۱۱۰ هزار دلار شروع می‌شود. برای شارژ باتری‌ این خودرو با برق شهری زمانی ۱۱ ساعته لازم است اما با سیستم شارژ سریع، طی حدود نیم ساعت این خودرو به میزان هشتاد درصد شارژ می‌شود.

شرکت آئودی هم به‌تازگی محصول جدید برقی خود را معرفی کرده است. شاسی‌بلند آئودی Q4 با موتورهای تمام‌‌برقی در مدل‌های متنوع با قدرت ۱۷۰ تا ۳۰۰ اسب ‌بخار قدرت عرضه می‌شوند. پایه قیمت این محصولات با کمترین قدرت و پیمایش از ۴۵ هزار دلار شروع می‌شود.

این خودرو هم با یک بار شارژ در نسخهٔ ارزان‌قیمت با موتور ۱۷۰ اسب بخاری ۳۰۰ کیلومتر و در نسخهٔ کامل (فول) ۵۰۰ کیلومتر پیمایش دارد.

حتی ارزان‌ترین محصولات برقی در شرکت های آلمانی هم نسبت به خودروهای بنزینی قیمت بالاتری دارند. همین موضوع با وجود خواست شرکت‌های آلمانی برای توسعه این محصولات یک چالش بزرگ خواهد بود. نکته مهم دیگر تولید الکتریسته در جهان با سوخت های فسیلی است که عملاً ادعای پاک بودن خودروهای الکتریکی را با چالش روبه‌رو کرده است.

بخشی از صنعت خودروی آلمان به‌دنبال توسعهٔ خودروهای هیبریدی است. در این روش صنعتگران آلمانی سعی دارند موتورهای درون‌سوز را کوچک‌تر (سه سیلندر) کنند و راندمان آن‌ها را بالا ببرند. در این حالت اگر راندمان یک موتور درون‌سوز از یک نیروگاه حرارتی بیشتر باشد، موتور درون‌سوز با آلودگی کمتر نسبت به نیروگاه برق الکتریسته تولید می‌کند و این الکتریسته در موتورهای برقی استفاده می‌شود. با این روش مشکل پیمایش کم با باتری هم حل می‌شود و خودرو هم با برق و هم با بنزین کار می‌کند.

یک خودروی الکتریکی مفهومی آئودی A6 e-tron (EV) در نمایشگاه خودروی شانگهای، آوریل ۲۰۲۱

صنایع خودروسازی در آلمان فعلاً به‌صوت موازی در حال توسعهٔ هر دو تکنولوژی هستند. تقریباً تمامی شرکت‌های خودروساز در آلمان مانند فولکس واگن، ب ام و، مرسدس‌بنز سعی دارند طی یک دههٔ آینده نیمی از خودروهای خود را برقی کنند و نیمی دیگر را با موتورهای کم‌حجم، پرقدرت با راندمان بالای درون‌سوز و ترکیب با موتورهای الکتریکی وارد بازار کنند.

البته افزایش راندمان در موتورهای درون‌سوز سه سیلندر مهم‌ترین اصل است. با کوچک شدن موتور آلودگی کاهش پیدا می‌کند. مهندسان با روش‌های جدید احتراق و تزریق سوخت با وجود کاهش آلودگی و مصرف سوخت، قدرت را هم افزایش می‌دهند. برای نمونه یک موتور درون‌سوز سه‌سیلندرِ یک‌لیتریِ امروزی می‌تواند قدرتی را تولید کند که یک موتور شش‌سیلندر ۲.۵ لیتری در ۱۰ سال قبل در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌داد.

مطالب مرتبط