شرکت  سامسونگ به دنبال استفاده از سیستم‌عامل فوشیا در دستگاه ‌های موبایلی خود است

شرکت  سامسونگ به دنبال استفاده از سیستم‌عامل فوشیا در دستگاه ‌های موبایلی خود است و قصد دارد به تدریج این سیستم عامل را به جای اندروید یه کار گیرد.

سیستم‌عامل گوگل فوشیا می‌تواند جایگزین سیستم عامل اندروید شود، گوگل فوشیا یک سیستم عامل متن‌باز است که از سال ۲۰۱۶ در حال توسعه است .این سیستم عامل مانند اندروید دارای محدودیت نیست و از فوشیا به غیر دستگاه های موبایلی در دیگر وسایل هوشمند نیز می‌توان استفاده کرد. توسعه و هماهنگ شدن با دستگاه‌های ساخته شده هم در سیستم عامل فوشیا هم برای شرکت‌های سازنده مانند سامسونگ راحت تر و سریع تر انجام می‌شود.

آیا فوشیا آینده سیستم عامل های موبایلی خواهد بود؟

همه‌­ی دستگاه‌­های دیجیتال مانند کامپیوتر، موبایل، تبلت، یخچال، انواع گجت­‌ها و غیره دارای سیستم‌­عامل مخصوص به خود هستند. برای مثال Windows (7، 8، 8.1، 10)، Mac OS، ubuntu، Linux و Chrome OS از سیستم­‌عامل­‌های مشهور رایانه­‌های شخصی و Android، iOS، Bada، Windows Phone و Symbian از سیستم­‌عامل‌­های مشهور استفاده شده در موبایل و تبلت‌­ها هستند. گفتنی است که شرکت غول پیکر دنیای تکنولوژی یعنی گوگل، توسعه‌­دهنده سیستم‌­عامل­‌های Android و Chrome نیز می­‌باشد.

فراگیرشدن و رشد زیاد دستگاه­‌های شخصی و گجت­‌هایی با قابلیت اتصال به اینترنت، محدودیت­‌های سیستم‌­عامل­‌های قدیمی را آشکار کرد و موجب شد تا تیم مهندسی گوگل یک سیستم‌­عامل کاملاً جدید برای مقابله با آن­‌ها ارائه دهد. در نیمه دوم سال 2016 اخبار ضد و نقیضی از توسعه‌­ی مخفیانه یک سیستم عامل جدید توسط شرکت گوگل، به نام فیوشا (به انگلیسی: Fuchsia) به گوش رسید.

به نظر می‌­رسد سیستم­‌عامل جدید گوگل یعنی فوشیا چیزی بیش­تر از یک سیستم­‌عامل معمولی بوده و قرار است به عنوان یک سیستم­‌عامل­­ جهانی برای تمام دستگاه­‌ها توسعه داده شود. فوشیا قادر است روی هر دستگاهی از ساعت‌­های هوشمند گرفته تا دستگاه­‌های موبایل، کامپیوترهای قدرتمند، وسایل ارتباطی، خودروهای الکتریکی، سخت‌­افزار خانه‌­های هوشمند و غیره اجرا شود. در واقع فوشیا تمامی دستگاه­‌های متصل به شبکه را یکپارچه می‌­کند.

در گذشته مایکروسافت تلاش کرد تا سیستم­‌عامل خود یعنی ویندوز 10 را جهانی کند، اپل نیز ادعاهایی درمورد جهانی بودن iOS داشت اما نزدیک­‌ترین چیز به یک سیستم­‌عامل جهانی که تاکنون ساخته شده است، سیستم‌­عامل لینوکس است. هم اکنون سیستم‌­عامل­‌های Android، Chrome OS، Set-top box، روتر و مودم‌­ها، دستگاه­‌های هوشمند و بسیاری از نرم‌­افزارهای جانبی صنعتی بر پایه لینوکس هستند. با وجود یک سیستم‌­عامل جهانی، توسعه­‌دهندگان قادر هستند برنامه‌­های خود را روی چندین پلتفرم مختلف اجرا کنند. اما به طور قطعی نمی‌­توان گفت این تنها هدف فوشیا است زیرا گوگل اطلاعات زیادی درباره آن فاش نکرده است و ما هنوز به خوبی آن را نمی­‌شناسیم.

مقایسه فوشیا با سیستم‌­عامل­‌های اندروید و کروم

اندروید و کروم هر دو بر پایه نسخه­‌ی اصلاح شده‌­ای از کرنل لینوکس هستند در حالی که فوشیا بر پایه ماکروکرنل جدیدی به نام Zircon که قبلا به نام Magenta شناخته می‌­شد، ساخته شده است. کرنل که یک سیستم‌­عامل سنتی است و ماکروکرنل تفاوت­‌های بسیاری دارند؛ اما می‌­توان گفت که مهم‌­ترین تفاوت­ آن­ها کارآیی و انعطاف پذیری بالا است. مفهوم ماکروکرنل در دهه 90 میلادی مطرح شد اما به دلیل شکوفایی قدرت رایانه، حافظه و فضای ذخیره سازی تا حدودی به فراموشی سپرده شد؛ ولی اکنون گوگل با افزایش گرایش توسعه دهندگان به سمت سخت‌­افزارهای کوچک، کارآمد و قابل­‌حمل­‌تر، استفاده از پتانسل معماری ماکروکرنل را برای استفاده در سیستم­‌عامل‌­های نسل بعدی مناسب می‌­داند.

فوشیا نیز مانند اندروید و کروم، متن باز است و توسط شرکت گوگل پشتیبانی و کنترل می­‌شود (حتی نسخه‌­های ارائه شده برای سخت افزار سایر شرکت‌­ها). سیستم­‌عامل فوشیا به طور خاص برای عملکرد بهتر در تعاملات صوتی و همچنین ارائه به­‌روزرسانی‌­های امنیتی قوی‌­تر و مکرر طراحی شده است. انتظار می‌رود که Fuchsia در دستگاه­‌های مختلف از لپ تاپ گرفته تا تلفن‌های هوشمند و غیره یکسان به نظر برسد.

سیستم عامل فیوشا

ویژگی­‌های کلیدی سیستم عامل گوگل Fuchsia

اگرچه سیستم عامل جدید گوگل هنوز نوپاست اما می­‌توان لیستی از ویژگی­‌های برجسته آن به صورت زیر نام برد تا مشخص شود که فوشیا به عنوان یک OS جدید آن چنان هم ضعیف نیست.

رابط کاربری

رابط کاربری سیستم عامل فوشیا بر پایه متریال دیزاین طراحی شده است و از موتور اختصاصی Escher برای رندر­کردن استفاده می‌­کند. علاوه بر این اجزایی مثل دکمه‌­ها، کامپوننت­‌ها، پنجره‌­ها و پاپ­‌آپ‌­ها به خوبی لایه‌بندی می­‌شوند.

مناسب برای دستیاری مبتنی بر هوش مصنوعی

به طور قطع می­‌توان گفت که فوشیا نسبت به همتای سنتی خود یعنی اندروید، دستیار بهتری است. شرکت­‌های توسعه‌­دهنده اپلیکیشن موبایل می‌­توانند از امکانات فوشیا (apps drawer، camera use و on-screen activity) در جهت بهبود ویژگی­‌های مبتنی بر دستیاری گوگل استفاده کنند.

پشتیبانی از دستگاه‌­های مختلف

Google Fuchsia OS به گونه ای طراحی شده است که روی هر دستگاهی با همان تجربه کاربری کار کند. پشتیبانی از دستگاه‌­های مختلف، توسعه‌­دهندگان برنامه‌­های تلفن همراه را قادر می‌سازد تا یک بار برنامه‌ها را بسازند و آن­‌ها را بر روی چندین دستگاه اجرا کنند و خدمات خود را به مشتریانی در سراسر جهان با هر پلتفرمی ارائه دهند.

فوشیا چه تاثیری بر توسعه­‌دهندگان خواهد گذاشت؟

فوشیا هنوز به مرحله­‌ای نرسیده که توسعه­‌دهندگان بتوانند برنامه­‌های کاملی برای آن بنویسند. اما گوگل قصد ندارد هنگامی که فوشیا برای توسعه آماده شد، به سرعت اندروید را کنار گذاشته و رها کند؛ حتی ممکن است اندروید دیگری با ویژگی­‌های جدید را عرضه کند. اما بدیهی است که در نهایت فوشیا جایگزین اندروید و کروم شده و به سیستم عامل شماره یک دنیا تبدیل می­‌شود.

در آینده شما می‌­توانید برنامه‌­های فوشیا را با زبان­‌های مختلف برنامه‌­نویسی با استفاده از کیت توسعه نرم­‌افزار فلاتر (Flutter) بنویسید. با استفاده از فلاتر می­‌توان برنامه­‌هایی با حداکثر سازگاری بین اندروید، iOS و فوشیا نوشت. این بدان معناست که نه تنها می‌­توان برنامه‌­ها را با حداقل سرمایه نوشت، بلکه با انتقال برنامه­‌های موجود به فوشیا، پشتیبانی از آن­ها نیز آسان‌­تر می‌­شود.

فریم‌ورک فلاتر بر پایه استاندارد طراحی بصری فعلی گوگل یعنی طراحی متریال (Material Design) ساخته شده و از تمام ویژگی‌­های اندروید، کروم و وب پشتیبانی می­‌کند. این پشتیبانی شامل عناصر پیشرفته UI مبتنی بر موتور مفسری Vulkan، سایه‌های حجمی (یک ابزار مورد علاقه برای طراحی Material) و 120 انیمیشن FPS است. همچنین فلاتر قادر به ایجاد اپلیکیشن­‌های رسانه‌­ای و بازی­‌هایی با طراحی چشمگیر و جذاب می­‌باشد که البته این مورد به قدرت و عملکرد سخت‌­افزار هم بستگی دارد.

اگر به برنامه‌­نویسی علاقه دارید و می­‌خواهید خود را برای توسعه­ UI نرم‌­افزارهای سیستم‌عامل جدید آماده کنید، TypeScript (که هم اکنون در انگولار و ری‌­اکت نیتیو نیز استفاده می‌­شود) و زبان GO را برای توسعه UX بیاموزید؛ برای توسعه اپلیکیشن­‌های موبایل نیز یادگیری Dart و Flutter پیشنهاد می‌­شود. اگر در مورد فوشیا کنجکاو هستید و می‌­خواهید فوشیا را پیش از عرضه روی سیستم خود اجرا کنید، به مخزن آنلاین کدهای سیستم­‌عامل فوشیا مراجعه کنید. سایت رسمی توسعه دهندگان فوشیا نیز با آدرس Fuchsia.dev به تازگی راه اندازی شده است.

مطالب مرتبط