صدای هلیکوپتر مریخ ناسا برای اولین بار شنیده شد

آژانس فضایی آمریکا ناسا بعد از به اشتراک گذاشتن عکس‌ها و ویدیوهایی از هلیکوپتر کوچک «نبوغ» که همراه با مریخ‌نورد «استقامت» در ۱۸ فوریه به سطح مریخ رسید، اکنون صدای پره‌های این هلیکوپتر را که در جو رقیق این سیاره پرواز می‌کند را به اشتراک گذاشته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیا، روز جمعه، درست قبل از پنجمین پرواز آزمایشی نبوغ، برای اولین بار این صدای ضبط شده را منتشر کرد.

در طول پرواز چهارم که یک هفته زودتر انجام شد، کم بودن صدای پروانه‌های هلیکوپتر که با سرعت بیش از ۲۵۰۰ دور در دقیقه می چرخد، به سختی قابل شنیدن بود. صدای آن تقریباً شبیه صدای وزوز پشه یا هر حشره پرنده که از فاصله دور شنیده می شد، بود.

علت آن این بود که هلیکوپتر ۱.۸ کیلوگرمی با میکروفون نصب شده به مریخ‌نورد استقامت بیش از ۸۰ متر فاصله داشت. وزش باد در جو سیاره سرخ نیز نمی‌گذاشت که صدای هلیکوپتر واضح ضبط شده و شنیده شود.

دانشمندان با ایزوله کردن صدای چرخش پروانه‌های هلی‌کوپتر و تقویت کردن صوت ضبط شده، آن را تا حدود بیشتری قابل شنیدن کردند.

با تکمیل فاز اول پروازهای آزمایشی نبوغ، مریخ‌نورد استقامت اکنون می تواند گشتن به دنبال سنگ هایی که ممکن است نشانه هایی از حیات میکروسکوپی در آن سیاره باشد را آغاز کند. استقامت نمونه‌های اصلی این سنگ‌ها را با خود به زمین خواهد برد.

مطالب مرتبط