طراحی واحد غشایی برای خارج‌سازی ناخالصی‌های پالایشگاه گاز ایلام

رئیس پژوهش و فناوری پالایشگاه گاز ایلام گفت: طرح پژوهشی طراحی واحد غشایی نانوفیلتراسیون و الکترو دیالیز برای حذف ناخالصی‌های آمین در گردش شرکت پالایش گاز ایلام منتخب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ایسنا، دکتر احسان نوراللهی با اشاره به اینکه در این پروژه به طراحی واحد غشایی برای خارج‌سازی ناخالصی‌های موجود در جریان آمین پالایشگاه گاز ایلام پرداخته شده است، افزود: دلایل تشکیل ناخالصی‌های آمین در فرآیند شیرین‌سازی به طور دقیق مورد مطالعه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ساخت و راه‌اندازی پایلوت آزمایشگاهی مربوط به اعتبارسنجی نتایج حاصله در تمام مراحل بر اساس مطالعات میدانی مورد تأیید قرار گرفته است، تصریح کرد: واحد غشایی طراحی‌شده از واحد نانوفیلتراسیون و واحد الکترودیالیز تشکیل شده است و این طراحی بر اساس شدت جریان آمین پالایشگاه و میزان ناخالصی‌های موجود در آن انجام می‌شود.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت پالایش گاز ایلام تصریح کرد: نوع و مشخصات غشاهای تبادل یون (تبادل کاتیون و تبادل آنیون) و غشای نانوفیلتراسیون مورد استفاده در فرآیندهای الکترودیالیز و نانوفیلتراسیون مشخص و ابعاد این واحدهای غشایی به منظور خارج‌سازی آلودگی‌های موجود در جریان آمین تعیین شده است.

نوراللهی با اشاره به اینکه این پروژه در قالب یک قرارداد پژوهشی توسط دکتر بهروز بیاتی و دکتر توان کیخاوندی انجام شده است، ابراز امیدواری کرد که نتایج این تحقیق بتواند مشکلات و ابهاماتی که دلیل تعریف این تحقیق بوده، رفع کند.

مطالب مرتبط