طراحی و ساخت ابرخازن انعطاف‌پذیر در واحد علوم و تحقیقات

محقق پسادکتری مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات، موفق به طراحی و ساخت ابرخازن انعطاف پذیر با قابلیت خمش برای ذخیره سازی انرژی شد.

به گزارش آردی نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی ، دکتر لیلا فکری اول محقق پسا دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه اصطلاح “ابرخازن­ها” برای دستگاه­هایی گفته می­شود که تا بیش از 10 برابر انرژی در واحد حجم را به عنوان یک خازن نگهداری کند و دارای قابلیت شارژ و تخلیه با سرعت بالا باشد، افزود: ابرخازن‌های کاغذی سبک‌تر و ارزان‌تر از انواع دیگر هستند.

مجری این طرح ادامه داد: در آینده نزدیک، برنامه های صنعتی و خانگی برای استفاده از این نوع ابرخازن­ها افزایش خواهد یافت و از این طریق هزینه­های ذخیره­سازی انرژی کاهش می یابد.

به گفته فکری اول امروزه، نیاز به ذخیره مقدار زیادی از انرژی، بوسیله باتری­های قابل شارژ بزرگ و سنگین تامین می­شود. ابرخازن ها می­توانند این کار را انجام دهند، اما در یک قدم آنها ظرف چند دقیقه به جای ساعت‌ها شارژ سریعتری را نسبت به باتری­های معمولی دارند و می­توانند طول عمر بیشتری را در طول چرخه شارژ و دشارژ داشته باشند. ابرخازن­های جدید حتی اگر تحت پیچش یا خمش قرار گیرند می توانند انرژی را به صورت موثر در خود ذخیره کنند.

وی افزود: برنامه‌های بالقوه این دستاورد جدید، گسترده است. ابرخازن‌ها در دستگاه‌های لیزر، پزشکی، نظامی، منابع تغذیه، سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی به عنوان ذخیره پشتیبان، مدارهای راه انداز ال ای دی‌های توان بالا، توربین‌های و شبکه‌های برق رسانی جهت پایداری شبکه، درهای برقی در هنگام قطع شدن برق، سیستم‌های مولد برق از ترمز در ماشین‌های برقی جدید، تثبیت‌کننده ولتاژ و مدارهایی که نیاز به خازن‌هایی با زمان شارژ و دشارژ سریع دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

براساس این گزارش پروژه “طراحی وساخت ابرخازن انعطاف پذیر با قابلیت خمش برای ذخیره سازی انرژی” با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران ریاست جمهوری در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات و با راهنمایی پروفسور محمود قرآن نویس صورت گرفته است.

مطالب مرتبط