عدم نیاز به با ضربان‌ساز جدید

ابداع یک ضربان‌ساز کوچک جدید، احتمالا نیاز به انجام جراحی‌های سخت و پرخطر بر روی نوزادان را رفع خواهد کرد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از گیزمگ، به طور معمول، برای تعبیه یک دستگاه ضربان‌ساز روی یک نوزاد، جراحی باز قفسه سینه ضروری است، در حالی که یک مدل جدید و کوچک از ضربان‌ساز که توسط محققان توسعه یافته، تنها چیزی که برای تعبیه نیاز دارد، یک برش کوچک است.

این پیشرفت، موجب عمل جراحی کوتاه‌تر، درد کمتر و بهبود سریع‌تر خواهد بود.

این دستگاه از طریق همکاری بین سیستم بهداشت ملی کودکان ایالات متحده و شرکت فناوری پزشکی Medtronic PLC توسعه داده شده است.

حجم این دستگاه حدود یک سانتیمتر مکعب یا به اندازه یک بادام است و هنوز تصویری از آن منتشر نشده است.

برای وارد کردن آن به بدن، یک برش به اندازه یک سانتیمتر درست زیر قفسه سینه زده می‌شود و دو لوله از آن برش وارد بدن می‌شوند. سپس یک دوربین آندوسکوپی از یکی از این کانال‌ها وارد می‌شود و به قلب می‌رسد. سیم برق الکتریکی ضربان‌ساز نیز از کانال دیگر وارد می‌شود.

جراح به وسیله تصویر زنده دوربین، سیم را به اپیکارد(epicardium) متصل می‌کند که غشایی است که لایه داخلی پریکارد (کیسه‌ای که قلب را در بر می‌گیرد) و سطح بیرونی قلب را شکل می‌دهد.

سپس پورت دسترسی به همراه غلاف‌ها حذف می‌شود و دستگاه ضربان‌ساز از طریق برش به قفسه سینه وارد می‌شود و سپس برش بسته می‌شود.

این روش به طور موفقیت‌آمیزی بر روی هشت بچه خوک بیهوش مورد آزمایش قرار گرفت و به طور متوسط ‌کمتر از یک ساعت زمان برد. در حالی که در مقابل، روش‌های سنتی ممکن است چند ساعت طول بکشند.

دکتر “روحان کومتکار” که این پژوهش را تحت هدایت دکتر “چارلز برول” رهبری می‌کرد، گفت: قرار دادن یک ضربان‌ساز در یک نوزاد با انجام جراحی روی یک فرد بالغ متفاوت است چرا که قفسه سینه و رگ‌های خونی کودکان، کوچک و باریک است.

وی افزود: با حذف نیاز به برش وسیع جناغ و باز کردن دنده‌ها و باز کردن قفسه سینه برای ایمپلنت ضربان‌ساز، روش ما می‌تواند زمان جراحی را کاهش دهد و به کاهش درد کمک کند.

پس از آزمایش‌های بیشتر و تکمیل آزمایشات بالینی، امید است که این ضربان‌ساز بتواند نه تنها در نوزادان بلکه در بزرگسالان نیز استفاده شود.

کومتکار یکی از نمونه‌های اولیه این دستگاه را در تاریخ ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) در جلسات علمی انجمن قلب آمریکا ۲۰۱۸ در شیکاگو رونمایی خواهد کرد. /ایسنا

مطالب مرتبط