عرضه دستگاه نوار عضله بی‌سیم

دستگاه الکترومایوگرافی بیسیم، ساخته شده توسط پژوهشگران مرکز تحقیقات مهندسی در پزشکی و بیولوژی واحد علوم و تحقیقات، با حضور سرپرست معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات رونمایی شد.

به گزارش آردی نیوز به نقل از ایسنا، دکتر فاطمه عزیزآبادی فراهانی معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات در این آیین، با تاکید بر ساماندهی فعالیت‌های تحقیقاتی واحد علوم و تحقیقات در راستای رویکرد مسئله‌محوری، گفت: هدایت پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری واحد علوم و تحقیقات، به سمت ارائه راهکار برای حل مشکلات و چالش‌های موجود در کشور، در راستای رویکرد مسئله‌محوری است.

وی با اشاره به دستگاه الکترومایوگرافی ساخته شده توسط محققان واحد علوم و تحقیقات، افزود: این طرح علاوه بر ارزش علمی، ارزش‌های اقتصادی و فرهنگی نیز دارد، چراکه مجموعه‌ای از نیازها را تأمین می‌کند.

 عزیزآبادی فراهانی ادامه داد: ارزش علمی آن به دلیل فعالیت مبتنی بر پژوهش آن است و با تولید انبوه، ارزش اقتصادی آن به وضوح نمایان خواهد شد و در نهایت به دلیل طراحی و ساخت کاملاً بومی آن، تداعی‌کننده واژه «ما می‌توانیم» است که نشان از ارزش فرهنگی آن دارد.

 دکتر مجید پولادیان، رئیس مرکز تحقیقات مهندسی در پزشکی و بیولوژی واحد علوم و تحقیقات که یکی از مجریان طراحی و ساخت دستگاه الکترومایوگرافی بیسیم است نیز در این آیین رونمایی گفت: با توجه به محدودیت‌های دستگاه‌های الکترومایوگرافی (EMG) موجود و از سوی دیگر احساس نیاز به آن در ایران و قیمت بالای انواع خارجی آن، با همکاری دکتر بابک رضایی افشار از پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات، برای طراحی و ساخت این دستگاه به صورت بیسیم اقدام شد.

وی افزود: در طراحی و ساخت این دستگاه حداکثر دقت صورت گرفته است، به نحوی که مشکلات و محدودیت‌های نمونه‌های خارجی نظیر تأثیرپذیری از نویزهای محیط، محدودیت در حرکت و… در آن برطرف شده است.

دکتر پولادیان ادامه داد: ایجاد شرکت دانش‌بنیان و تولید انبوه این دستگاه با توجه به نیاز کشور از جمله اهدافی است که با حمایت دانشگاه در مرکز تحقیقات مهندسی در پزشکی و بیولوژی واحد علوم و تحقیقات به دنبال تحقق آن هستیم. در صورت تولید انبوه این دستگاه قیمتی حدود یک سوم نمونه‌های خارجی را با کارایی بیشتر خواهد داشت.

بابک رضایی افشار، دیگر مجری طراحی و ساخت این دستگاه گفت: از جمله مزایای این دستگاه می‌توان به دانش بومی، انعطاف‌پذیری در سخت‌افزار و نرم‌افزار این دستگاه بر اساس نیاز مشتری، عدم اجبار به استفاده از ژل و الکترودهای Ag-Agcl، ارزان بودن، قابلیت تنظیم محل ثبت روز عضله، دقت بالا، عدم تأثیرپذیری از نویزهای محیط و کوچک بودن آن اشاره کرد.

وی افزود: بر اساس طراحی در ساخت این دستگاه قابلیت استفاده برای آنالیز حرکات عضلات را در حالت حرکت شدید و ناگهانی نیز دارد و فرد استفاده‌کننده می‌تواند همراه با فعالیت روزانه در صورت نیاز به آنالیز مداوم بدون مشکلی از آن استفاده کند.

الکترومایوگرافی ( EMG ) تکنیکی برای ثبت فعالیت‌های الکتریکی عضلات بدن در مواقع فعالیت و انقباضات ماهیچه‌ها بوده و به نوعی همان اصطلاح کلینیکی «نوار عضله» است.

الکترومایوگرافی به دو روش غیرتهاجمی مانند نصب الکترود سطحی بر روی بدن و یا روشی تهاجمی با وارد کردن الکترود سوزنی به بافت مورد نظر صورت می‌گیرد. از آنجایی که ثبت سیگنال EMG سطحی به صورت غیرتهاجمی ریسک کمتری برای فرد مورد آزمایش یا بیمار دارد، در نتیجه روش اندازه‌گیری به نسبت متداول‌تری است.

محققان واحد علوم و تحقیقات در مرکز تحقیقات مهندسی در پزشکی و بیولوژی این واحد دانشگاهی، با طراحی دستگاه الکترومایوگرافی بیسیم توانسته‌اند دستگاهی را طراحی کنند که نه تنها محدودیت‌های مشابه خارجی را ندارد، بلکه بدون استفاده از الکترودهای معمول و گران‌قیمت، قابلیت ثبت و ارسال همزمان اطلاعات فعالیت ماهیچه‌های درگیر را به صورت بیسیم بدون نیاز به سایش پوست، مالیدن ژل و حتی نصب الکترود و تنها توسط پایه الکترود (سوکت دکمه‌ای) دارد.

مشکل دیگر معمول در ارسال بیسیم الکترومایوگرافی، آرتیفکت حرکتی ناشی از جابجایی سیم‌ها و الکترود روی بدن فرد در حال حرکت است. در این سیستم که طراحی آن بر اساس دانش بومی است، این مشکل مشاهده نمی‌شود.

از آنجایی که برد این دستگاه کوچک و سبک، حدود صد متر بوده و به صورت نواری کش‌مانند به دور عضله بدون نیاز اتصال با سیم به دستگاه مادر بسته می‌شود، سهولت الکترومایوگرافی را فراهم کرده و خطاهای رایج در نوع ثابت آن را ندارد.

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، این دستگاه در زمینه‌های مختلفی نظیر تحقیقات مهندسی پزشکی، ارتوپدی، تربیت بدنی، طب ورزش، مهندسی ورزش و پزشکی عصب-عضله کاربردهای گوناگونی دارد.

مطالب مرتبط