علائم لختگی خون واکسن آسترازنکا چیست؟

۱۹ نفر در اثر مشکل لختگی خون جان باختند

به افراد جوان‌تر از ۳۰ سال در بریتانیا واکسنی جایگزین به جای واکسن آکسفورد- آسترازنکا ارائه خواهد شد، چون مدارکی پیدا شده که حاکی از ارتباطی بین این واکسن و وقوع حالت بسیار نادر لختگی خون در برخی از دریافت کنندگان آن است.

بررسی آژانس دارویی اروپا همچنین به این نتیجه رسیده است که این لختگی‌های خون «باید به عنوان عارضه جانبی خیلی نادر» واکسن در نظر گرفته شوند.

حالتی که موجب نگرانی شده ترومبوز سینوس وریدی مغزی نام دارد که در آن لخته‌های خون در رگ‌های منتهی به مغز ایجاد شده و گه‌گاه به مرگ هم منجر می‌شود.

در موارد نگران‌کننده که بیشتر در زنان زیر ۶۰ سال شایع است، این حالت با ترومبوسیتوپنی ( اختلال در پلاکت‌های خون) هم ترکیب شده و در این بیماری هم فرد به طرزی غیرعادی از سطوح پایین پلاکت خونی برخوردار است.

به گفته آژانس دارویی اروپا، لختگی خون در ناحیه شکم (ترومبوز وریدی احشایی) نیز در برخی از دریافت کنندگان این واکسن دیده شده است.

دکتر جون رین، رئیس آژانس مقرراتی محصولات پزشکی و دارویی بریتانیا، گفت نظام نظارت ایمنی این سازمان «عوارض جانبی احتمالی واکسن کووید-۱۹ آسترازنکا را را در تعداد بسیار اندکی از افراد» شناسایی کرده است.

او گفت:‌ «این مدارک در حال تقویت هستند و ارزیابی ما هنوز خاتمه نیافته است. گرچه به شدت احتمال دارد اما هنوز به تحقیق بیشتری نیاز است تا بدون شک بتوان گفت این واکسن عامل ایجاد آن عوارض جانبی است».

آژانس مقرراتی محصولات پزشکی و دارویی گفت که ۷۹ مورد از بیماری ترومبوز سینوس وریدی مغزی در ارتباط با میزان پایین پلاکت‌های خونی گزارش شده است؛ این وضعیت پس از دریافت اولین دوز واکسن پدیدار شد.

آژانس مقرراتی محصولات پزشکی و دارویی افزود که ۱۹ نفر در اثر مشکل لختگی خون جان باختند که سه تن از آنها زیر ۳۰ سال بودند.

دکتر رین گفت هر کسی که چهار روز بعد از دریافت واکسن علائم این بیماری را نشان می‌دهد باید برای مراقبت سریع پزشکی مراجعه کند.

او افزود علائم این بیماری شامل سردرد وخیم یا ادامه‌دار جدید یا میدان دید تیره و تار، کوتاهی نفس، درد سینه، ورم در پاها، درد ادامه‌دار در ناحیه شکم، کبودی غیرمعمول روی پوست یا سوزش جاهایی جز جای تزریق واکسن است.

مطالب مرتبط