کشف عامل سندرم تخمدان پلی کیستیک

علت سندرم تخمدان پلی کیستیک کشف شد

یکی از رایج‌ترین علت ناباروری در زنان، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCO) است که طبق مطالعات جدید احتمالا این سندرم به دلیل یک عدم تعادل هورمونی قبل از تولد به وجود می‌آید.

براساس گزارش آردی نیوز به نقل از «نیوساینس»، برمبنای این یافته‌های جدید، درمانی برای موش‌ها پیدا شده و یک آزمایش دارویی نیز بزودی در سال جاری بر روی زن‌ها اجرا خواهد شد.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در سراسر جهان، یک زن از میان پنج زن را درگیر می‌کند که حدود سه چهارم افراد درگیر نیز در باردار شدن مشکل دارند. سطوح بالای تستوسترون در بدن، کیست‌های تخمدانی، چرخه‌ قاعدگی نامنظم و مشکل در تنظیم قند بدن، از جمله ویژگی‌های این سندرم هستند ولی علت آن تاکنون نامشخص باقیمانده بود.

«رابرت نورمن» از «دانشگاه آدلاید» در استرالیا درباره‌ این سندرم گفت: این مشکل یکی از رایج‌ترین مشکلات هورمونی است که زنان در سن باروری به آن دچار می‌شوند اما تاکنون توجه زیادی به آن نشده است.

طبق این گزارش، درمان‌های مختلفی وجود دارند که به بارداری زنان درگیر کمک کنند اما موفقیت این روش‌های درمانی کم‌تر از ۳۰ درصد در هر ۵ چرخه‌ قاعدگی است.

طی تحقیقاتی دانشمندان متوجه شدند زنان باردار مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، ۳۰ درصد بیش از حالت طبیعی، هورمون «آنتی‌مولرین» دارند. با توجه به اینکه این سندرم حالت موروثی‌ دارد، دانشمندان اعلام کردند که ممکن است عدم تعادل هورمونی در بدن زنان باردار، به ایجاد سندرم در دخترانشان بیانجامد.

برای آزمایش این فرضیه، محققان هورمون آنتی‌مولرین را به موش‌های باردار تزریق کردند. زمانی که زاده‌های مونث این موش‌ها رشد یافتند، بسیاری از مشخصات بارز سندرم پلی‌کیستیک در آن‌ها ظاهر شد. این مشخصات شامل بلوغ دیررس، تخمک‌گذاری نامنظم، حاملگی دیرتر و فرزندان کم‌تر بودند.

طبق نتایج، احتمالا هورمون اضافی با تحریک بیش از حد گروهی از سلول‌های مغزی که سطح هورمون تستوسترون را بالا می‌برند، باعث ایجاد این وضعیت می‌شود.

اکنون دانشمندان در حال برنامه‌ریزی برای کارآزمایی بالینی روی زنان مبتلا به این سندرم هستند و امیدوارند بتوانند قبل از پایان سال فاز کلینیکال تحقیقاتشان را آغاز کنند.

مطالب مرتبط