عوارض قلبی از تزریق واکسن‌های ام‌آر‌اِن‌اِی ممکن است

بر اساس یافته‌های پژوهشگران آمریکایی واکسن‌های “پیام‌رسان آر‌اِن‌اِی” می‌توانند باعث بروز التهاب عضله قلب در مردان جوان شوند. با این وجود محققان معتقدند مزایای تزریق این نوع واکسن‌ها بسیار بیشتر از خطرات آن است.

بروز صدها مورد التهاب ماهیچه قلب پس از دریافت واکسن‌‌های کرونا با فناوری “آر‌ان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای پیام‌رسان” باعث شده متخصصان آمریکایی ارتباط بین این دو را “محتمل” می‌دانند. در یکی از جلسات سازمان سلامت ایالات متحده آمریکا در همین ارتباط اعلام شد این نتیجه‌گیری بر اساس داده‌های موجود به دست آمده است. در این جلسه مزایای واکسن کرونا “خیلی بیشتر” از عوارض جانبی محتمل آن ارزیابی شده است. کارشناسان در حال حاضر مشغول بررسی ارتباط دریافت واکسن‌های “پیام‌رسان آر‌اِن‌اِی”  از شرکت‌های مدرنا و بیونتک/فایزرز و بروز التهاب ماهیچه قلب (میوکاردیت) و التهاب مزمن کیسه غشایی دربرگیرنده قلب (پریکاردیت) در مردان جوان هستند.

به این منظور داده‌های مربوط به ۳۰۰ مورد تاییدشده ابتلا به میوکاردیت در نوجوانان و بزرگسالان جوانی که واکسن کرونا با تکنولوژی ام‌آران‌ای دریافت کرده بودند در حال بررسی است. ماتیو اوستر، متخصص قلب کودکان در این ارتباط گفت: «میوکاردیت بیماری نادر است اما بیماری جدیدی نیست. تاکنون تصور می‌شد که این بیماری معمولا با ویروس انتقال می‌یابد. اما به نظر می‌آید که واکسن ام‌آران‌ای نیز می‌تواند از عوامل جدید بروز این بیماری باشد.»

در آمریکا تاکنون ۵۰ میلیون دوز این نوع واکسن به افراد بین ۱۲ تا ۲۹ تزریق شده است.  از این تعداد تا ۱۱ ژوئن سال ۲۰۲۱ میلادی در مجموع ۳۲۳ مورد تایید شده ابتلا به میوکاردیت یا پریکاردیت در رده سنی زیر ۳۰ سال پس از دریافت  واکسن‌های “پیام‌رسان آر‌اِن‌اِی” ثبت شده است.

بر این اساس میزان ابتلا به میوکاردیت و پریکاردیت پس از دریافت این نوع واکسن در این گروه سنی در مقایسه همچنان بسیار پایین اما از حد انتظار بیشتر است. هفته گذشته راچل والنسکی، مدیر سازمان سلامت آمریکا اعلام کرد که بخش بزرگی از این افراد “با حفظ آرامش و با استفاده از روش‌های درمانی، سلامت کامل خود را بازیافته‌اند.” با این حال قرار است پیش از تزریق واکسن‌های مدرنا و بیونتک/فایزرز در این ارتباط هشدارهای لازم داده شود.

در روش سنتی تولید واکسن‌ علیه بیماری‌های ویروسی معمولا از ویروس ضعیف شده، کشته شده یا اجزای پروتئینی آن برای تحریک سیستم ایمنی بدن انسان استفاده می‌شود. بار دیگر که بدن آن ویروس معین مواجه می‌شود، پادتن(آنتی‌بادی) ویژه‌ای تولید می‌کند.

شرکت‌های فایزر-بیون‌تک و مدرنا اما برای اولین بار از فناوری جدید “پیام‌رسان آر‌اِن‌اِی” یا “ام‌آر‌اِن‌اِی” در تولید واکسن کووید-۱۹ استفاده کرده‌اند.

در  ساخت واکسن‌های “پیام‌رسان آر‌اِن‌اِی” نیازی به ویروس نیست، بلکه بخشی از رمز ژنتیکی ویروس پس از تزریق، به داخل سلول‌های بدن راه پیدا می‌کند و پروتئین شاخکی ویروس را تولید و به سیستم ایمنی ارائه می‌دهد و باعث تولید پادتن و سلول‌های ایمنی تی برای مبارزه با بیماری می‌شود. البته در ساخت این نوع واکسن استفاده از خود ویروس به کلی منتفی نیست، بلکه کمی ازآن برای تعیین توالی ژنوم و آزمایش واکسن استفاده می‌شود.

در ایالات متحده آمریکا به نوجوانان بالای ۱۲ سال تنها واکسن بیونتک/فایزرز تزریق می‌شود. واکسن مدرنا برای افراد بالای ۱۸ سال مجاز است.

مطالب مرتبط