فرود موفقیت‌آمیز “دراگون” و بازنشستگی نخستین نسخه این فضاپیما

پسول باری “دراگون”(Dragon) شرکت “اسپیس ایکس”(SpaceX) توانست با موفقیت از “ایستگاه فضایی بین‌المللی” جدا شده و به زمین بازگردد.

به گزارش آسوشیتدپرس، کپسول “دراگون”(  Dragon) شرکت “اسپیس ایکس”(SpaceX) روز گذشته در ساعت ۹:۰۶ به وقت منطقه زمانی شرقی(برابر با ۱۷:۳۶ عصر به وقت تهران) با استفاده از یک بازوی رباتیک “ایستگاه فضایی بین‌المللی” از این آزمایشگاه فضایی جدا شد و در ساعت 2:50 ظهر(۲۳:۲۰ شب به وقت تهران)، در اقیانوس آرام فرود آمد.

این کپسول حاوی بیش از چهار هزار پوند محموله از تجهیزات علمی و سایر تجهیزات ایستگاه فضایی بین‌المللی بود.

در این محموله‌ها موش زنده آزمایشگاهی، سلول‌های گیاهی رشد یافته در ایستگاه فضایی و مجموعه‌ای از دیگر آزمایش‌های تحقیقاتی بیولوژیکی و دارویی به چشم می‌خورد.

این موش‌های آزمایشگاهی که به زمین آمدند، به عنوان بخشی از تحقیقات ژاپنی‌ها راجع به چگونگی بیان ژن در سلول‌های حیوانات است که ممکن است پس از پرواز طولانی مدت دستخوش تغییرات شوند.

موش‌های مذکور در یک آزمایشگاه مجهز در ایستگاه فضایی بین‌المللی و تحت تاثیر شرایط گرانش جزئی زندگی می‌کردند.

طبق اعلام ناسا، حال محققان در نظر دارند چگونگی پاسخگویی موش‌ها به گرانش جزئی را مورد مطالعه قرار دهند.

نتایج این مطالعه می‌تواند برای آماده‌سازی بشر برای سفرهای فضایی طولانی مدت مفید باشد.

همان طور که از اسم این کپسول مشخص است، کپسول باری “دراگون CRS-۲۰” بیستمین ماموریت تحویل بار به فضا بود که طی یک قرارداد چندین میلیارد دلاری با ناسا، توسط شرکت اسپیس ایکس به اجرا درآمد.

این کپسول در تاریخ شش مارس سال جاری سوار بر موشک “فالکون ۹”(Falcon ۹) به سمت “ایستگاه فضایی بین‌المللی” پرتاب شد و سه روز بعد یعنی در تاریخ ۹ مارس به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید.

بنا بر اعلام شرکت “اسپیس ایکس” دراگون‌های آینده این شرکت قادر خواهند بود خود به ایستگاه فضایی متصل شوند و برای اتصال آن‌ها نیازی به بازوی رباتیک نیست.

به این ترتیب با انجام موفقیت‌آمیز این ماموریت، شرکت “اسپیس ایکس” نخستین نسخه از فضاپیمای “دراگون” خود را بازنشسته می‌کند.

منبع: ایسنا 

مطالب مرتبط