فناوران محصولی ایران‌ساخت برای انتقال سیالات ساختند

یک شرکت دانش‌بنیان با به کارگیری از توان متخصصان جوان، محصولات مختلفی را در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی تولید کرده است.

مجتبی بینا مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فوکا پارت آرین، گفت: در حال حاضر شاهد پیشرفت‌های بسیار خوبی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی هستیم و قطعات و تجهیزات قابل توجهی بومی‌سازی شده است. اما هنوز هم جای کار بسیاری وجود دارد. به همین دلیل ما یک شرکت دانش‌بنیان تشکیل دادیم و تلاش کردیم تا به نوبه خود در مسیر خودکفایی کشور سهمی ایفا کنیم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فوکا پارت آرین، در ادامه افزود: این شرکت، یک مجموعه جوان محسوب می‌شود و میانگین سنی مهندسان و نخبگان، شاغل به کار در شرکت، کمتر از 32 سال است. بر این اساس، در واحد تحقیق و توسعه شرکت، نیازهای مختلف واحدهای صنعتی رصد و بر اساس آن محصولات تولید شد.

این فعال دانش‌بنیان، ضمن ارائه توضیح بیشتر در مورد نیازهای مختلف، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: بخشی از محصولات شرکت، انواع تجهیزات دوار مانند پمپ‌ها و کمپرسورهای مختلف است. یکی از پمپ‌های تولید شده در شرکت، پمپ رینگ مایع است. از این پمپ برای انتقال انواع سیالات در صنعت پتروشیمی استفاده می‌شود. پمپ رینگ مایع همچنین در صنایعی مانند نفت، معادن، کاغذسازی، الکل سازی، صنایع غذایی و لوله سازی، کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید:

بینا، با تاکید بر لزوم شناسایی نیازهای فناورانه صنایع مختلف، افزود: محصول ما بین 40 تا 50 درصد از محصولات مشابه خارجی ارزان‌تر است. با توجه به قرارگیری صنایع نفت و گاز در جنوب کشور، تلاش کرده‌ایم تا این محصول و دیگر محصولات از موادی ساخته شود که در مقابل این آب و هوا مقاوم باشد. این در حالی است که محصولات مشابه خارجی، به صورت عام برای همه انواع طیف‌های آب و هوایی ساخته شده است.

وی گفت: کمپرسور (دمنده) لوب تایپ، یکی دیگر از محصولات شرکت است که به دلیل تحریم، واردات آن با مشکل مواجه شد. ما به کمک مهندسان جوان شرکت، آن را بومی‌سازی کردیم. از این کمپرسور برای مثال در واحدهای مانند پرورش ماهی برای هواسازی استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فوکا پارت آرین، همچنین بیان کرد: درخواست‌های زیادی از داخل کشور، برای خرید این محصولات بومی‌سازی شده وجود دارد و استقبال بسیار خوبی صورت گرفته است. امیدوار هستیم با کمک نهادهای مسئول و ممنوعیت واردات تجهیزات دارای نمونه مشابه داخلی، این استقبال افزایش یابد.

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

مطالب مرتبط