قدرت عضله مصنوعی

عضله مصنوعی 12 هزار برابر وزن خود را تحمل می کند

محققان یک عضله مصنوعی از جنس فیبر کربن و لاستیک ساختند که قادر است 12 هزار برابر وزن خود را تحمل کند.

به گزارش پایگاه خبری آردی نیوز به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، محققان دانشگاه ایلینوی برای ساخت این عضله مصنوعی، فیبر کربن را که ماده ای بسیار محکم و سبک است با لاستیک پلی دی متیل سیلوکسان (PDMS) ترکیب کرده تا به ساختاری محکم و نرم بدل شود.
عضلات مصنوعی تابیده که به تازگی اختراع شده اند، با استفاده از رشته های نایلونی ساخته می شوند و قادرند فشارهای کششی زیادی را تحمل کنند.
انعطاف پذیری این عضله مصنوعی جدید با اعمال جریان الکتریکی به دو سر آن افزایش می یابد. این اقدام موجب افزایش دمای عضله، جدا شدن فیبرهای کربن از یکدیگر و در نتیجه افزایش قطر و کاهش طول آن می شود. بدین ترتیب باری که به انتهای عضله متصل است در اثر انقباض عضله کشیده می شود.
در آزمایش های اولیه مشخص شد حتی با اعمال جریان الکتریکی مختصر، این عضله مصنوعی قادر است باری بسیار سنگین را با قدرت بسیار زیاد بکشد. در واقع یک عضله مصنوعی که تنها 0.4 میلیمتر قطر دارد با اعمال اختلاف پتانسیل 0.172 ولت بر سانتیمتر توانست 1.9 لیتر آب را به میزان 3.6 سانتیمتر جابه جا کند. به عبارت دیگر این عضله می تواند تا 12600 برابر وزن خون را جابه کرده و تا 60 مگاپاسکال فشار مکانیکی را تحمل کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Smart Materials and Structures منتشر شده است.

مطالب مرتبط