كشف عامل بيماری سياه ‏زخم توسط “لويی پاستور” پزشك فرانسوی (1881م)

سیاه زخم (Anthrax)  یا آنتراکس نوعی بیماری نادر اما جدی است که توسط باکتری به نام اسپور سازند، Bacillus anthracis ایجاد می شود. این بیماری عمدتا دام ها و حیوانات وحشی را درگیر خواهد کرد. اما نیز انسان ممکن است از طریق تماس مستقیم یا غیرمستقیم با حیوانات بیمار آلوده شود. هنوز هیچ مدرکی مبنی بر احتمال انتقال این بیماری از فرد مبتلا به افراد سالم وجود ندارد اما ممکن است ضایعات پوستی ناشی از سیاه زخم از طریق تماس مستقیم مسری باشد. معمولاً باکتری های سیاه زخم از طریق زخم پوستی وارد بدن شده و فرد را آلوده خواهند کرد. همچنین افراد سالم با خوردن گوشت آلوده نیز ممکن است دچار این بیماری شوند.

علائم و نشانه های این بیماری به شیوه آلوده شدن فرد بستگی خواهد داشت و فرد با توجه به نوع انتقال ممکن است دچار علائمی مثل زخم های پوستی، استفراغ یا شوک شود. درمان سریع این بیماری با آنتی بیوتیک ها می تواند بیشتر عفونت های ناشی از سیاه زخم را درمان کند. اما درمان آنتراکس تنفسی از همه دشوارتر بوده و می تواند باعث مرگ فرد مبتلا شود.

بیماری سیاه زخم از طریق باکتری که به طور طبیعی در خاک سراسر جهان زندگی می کند به وجود می آید. هاگ های این باکتری ممکن است تا سال ها منتظر ورود به بدن میزبان خود بمانند. شایع ترین میزبانان این باکتری ها شامل دام هایی مثل گوسفند، گاو، اسب، بز و حیوانات وحشی می شود. اگرچه که شیوع این بیماری در ایالات متحده بسیار کم و نادر است، اما ابتلا به این بیماری هنوز در کشورهای در حال توسعه جهان مانند ایران، عراق، ترکیه، پاکستان و کشورهای جنوب صحرای آفریقا رایج است.

بیشتر افراد آلوده به این نوع بیماری در اثر قرار گرفتن در معرض حیوانات آلوده یا مصرف گوشت آن ها به این بیماری دچار شده اند. تنها تعدادی از افراد قبلیه های آفریقایی در ایالات متحده آمریکا که برای ساختن طبل از پوست حیوانات آلوده استفاده کرده بودند به این بیماری دچار شده اند. البته در یک مورد خاص در سال 2001 حدود 22 نفر آمریکایی به علت ارسال هاگ ها از طریق نامه دچار این بیماری شدند که 5 نفر از این 22 نفر متأسفانه جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست دادند.

اخیرا مصرف کنندگان هروئین در اروپا با تزریق مواد مخدر نیز دچار بیماری آنتراکس شدند. هجده نفر تاکنون در اثر تزریق و ورود این باکتری به بدنشان درگذشتند. علت ابتلا به این بیماری به خاطر هروئینی است که در اروپا فروخته می شود. زیرا به احتمال زیاد هروئین از مناطق آلوده به آنتراکس تهیه و سپس به کشورهای اروپایی ارسال خواهد شد.

مطالب مرتبط