كشف “چشمه نقطه ای” در كهكشان راه شیری/ 9 خرداد 1371

دکتر جلال صمیمی، اختر فیزیکدان برجسته ایرانی، استاد و هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، بواسطه مهاجرت والدین خود از فرخی به زابل، در سال 1319 در شهر زابل متولد شدند. او در سال 1340 پس از اخذ مدرک مهندسی برق خود از دانشگاه آبادان، برای ادامه تحصیلات خود به آمریکا رفتند و مدرک دکتری خود را در زمینه ذرات بنیادی از دانشگاه اوکلاهاما دریافت نمودند.
پروفسور صمیمی اختر فیزیکدان نام آور پرتوهای کیهانی، عضو برجسته رصدخانه ملی ایران، رئیس و بنیان گذار رصدخانه پرتوهای کیهانی البرز می باشند. ایشان در ابتدا عضو هیئت علمی دانشگاه مشهد بودند و پس از 10 سال به عضویت هیئت دانشگاه صنعتی شریف و ریاست گروه فیزیک دانشکده ی فیزیک نائل آمدند.
آنچه وی را در بین دانشمندان پرتوهای کیهانی جهان سرشناس و ممتاز کرد؛ تحقیقات بیست ساله ایشان در باره کهشان راه شیری و آزمایش در مورد تابش اشعه گاما،و کشف پنج چشمه کیهانی در فضای بیکران نادیدنی است. وی پس از مطالعات و تحقیقات گسترده، آزمایشهای مکرر خود را در زمینه امولوسیون هسته ای انجام دادند و سرانجام موفق به این کشف مهم شدند.
تحقیق دیگر دکتر صمیمی در مورد GX339−4 یک احتمال برای سیاه چاله است. این احتمال سیاه چاله با بررسی تابش‌های ایکس ساطع شده از آن توسط دکتر جلال صمیمی اختر فیزیکدان ایرانی در مقاله ای در مجله نیچر به عنوان احتمال سیاه چاله معرفی شده است. تحقیقات نشان داده است که تابش‌های ایکس این منبع کهکشانی شباهت زیادی به تابش‌های ماکیان ایکس یک یک احتمال سیاه چاله دیگر دارد

مسئوليت هاي علمي و دانشگاهي:

استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف

مسئوليت هاي اجرايي:

   – رئیس و بنیان گذار رصدخانه پرتوهای کیهانی البرز

   – ریاست گروه فیزیک دانشکده ی فیزیک

   – استاد دانشگاه اوکلاهاما سیتی

   – استاد فرعی دانشگاه اوکلاهاما

آثار:

   – مبانی نظریه الکترومغناطیس، ریتس و میلفورد، ترجمه جلال صمیمی

   – فضا و نجوم، زوزا وبروا، ترجمه جلال صمیمی

عضويت در جوامع علمي و فرهنگي:

   – عضو برجسته رصدخانه ملی ایران

   – عضو وابسته مرکز بین المللی تریسته ایتالیا

   – ویراستار وابسته مجله فیزیک ایران

مطالب مرتبط