لکسوس ال اس و تویوتا میرای به سامانه رانندگی اتومات مجهز می‌شوند

تویوتا فناوری کمک به راننده جدیدی موسوم به «رانندگی پیشرفته» Advanced Drive را در محصولات خود به کار می گیرد که ابتدا در لکسوس ال اس و تویوتا میرای عرضه می شود و به تدریج در سایر محصولات آن هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت. لکسوس LS 500h مدل 2022 در آمریکا هم به این سامانه مجهز خواهد بود. بر اساس دسته بندی انجمن مهندسی آمریکا SAE‌ این سامانه سطح2 خودران به حساب می آید که راننده مجاز است دست را از روی فرمان بردارد اما چشم هایش باید به جاده باشد. این خودرو بدون نیاز به راننده می تواند به طور خودران پارک کند.

شايد اين توضيح مختصر لازم باشد كه خودران ها را به ۶ سطح تقسيم بندي مي كنند كه از صفر شروع مي شود. سطح ۰: هيچ كاري خودكار انجام نمي شود؛ سطح۱: خودران به كمك راننده نیاز دارد؛ سطح۲: بدون نیاز به راننده حرکت می کند اما به توجه راننده نیاز دارد؛ سطح۳: خودران عمل می کند اما مسئولیت همچنان با راننده است؛ سطح۴: سطح بالايي از خودران که به دخالت راننده نیاز ندارد اما همچنان مسئولیت با راننده است؛ سطح۵: خودران كامل که امکان بروز حادثه در آن به صفر رسیده است.

سامانه «رانندگی پیشرفته» از رادار امواج میلیمتری، دوربین استریو، دوربین تلسکوپی، لیدار LiDAR و نقشه با دقت بالا استفاده می کند. هدف تویوتا از نصب این سامانه این است که «راننده و خودرو به عنوان شریک از هم محافظت نمایند تا راننده تجربه لذت بخش تری از رانندگی داشته باشد و در ضمن از جان وی به طور خودکار محافظت شود.» زمانی که حسگرها [سنسورها] خطر احتمالی را ردیابی کنند، به راننده هشدار می دهند. در آن صورت راننده یا با پیشنهاد این سامانه موافقت می کند یا آن که کنترل اوضاع را دوباره به دست می گیرد.

در بزرگراه ها، «سامانه رانندگی پیشرفته» با ایمنی بالا می تواند خودرو را کنترل نماید، از جمله می تواند تغییر لاین بدهد و سبقت بگیرد. هنگام عبور راننده باید فرمان را بگیرد و به سامانه اجازه تغییر مسیر و سبقت را بدهد. هنگام سبقت هم سامانه به طور خودکار بهترین وضعیت فاصله با خودروهای اطراف را انتخاب می کند.

در رمپ ها [شیب های مخصوص تغییر مسیر] اگر حسگرها ورود خودروها را رصد کنند سامانه دستور کاهش سرعت می دهد تا خودروهای ورودی امکان ملحق شدن به مسیر را پیدا کنند.

این سامانه از طریق اینترنت قابلیت روزآمدی دارد و پیشرفت ها یا رفع ایرادها به طور خودکار در این سامانه به اجرا در می آیند. در ژاپن، دوربین های بیرونی، اطلاعات محیط پیرامون را گردآوری کرده و برای تویوتا ارسال می کنند. تویوتا از این داده ها برای بهبود سامانه استفاده می کند.

هنوز افزایش قیمت به دلیل نصب این سامانه هنوز در بازار مشخص نشده است. در بازار ژاپن، لکسوس LS 500h گرید L‌به قیمت 16,320,000 (معادل 149,579 دلار) قیمت گذاری شده است و در تریم خاص موسوم به Executive قیمت آن 17,940,000 ین معادل (164,427 دلار) است.

میرای ورژن Z‌ مجهز به سامانه «رانندگی پیشرفته» 8,450,000 ین (معادل 77,468 دلار) قیمت گذاری شده و قیمت پکیج Executive‌ آن 8,600,000 ین (معادل 78,843 دلار) است.

منبع: سایپانیوز

مطالب مرتبط