لیزر چگونه می‌تواند آن‌سوی دیوار را ببیند؟

120829-N-HW977-040 NORCO, Calif. (Aug. 29, 2012) Daniel King, a microwave/electro-optic (MS32) electronics engineer at Naval Surface Warfare Center (NSWC), Corona Division, uses visible lasers to align various optical components. Under the Navy Metrology Research and Development Program, NSWC Corona's E-O Group has developed and patented two calibration standards for support of laser designator and rangefinder test sets. (U.S. Navy photo by Greg Vojtko/Released)

محققان در بخش لیزر دریافتند، در صورت رفتن به سراغ راهکارهای ارائه‌شده توسط فناوری” اشعه‌ی ایکس” می‌توان آن‌سوی دیوار را دید.

به گزارش آردی نیوز به نقل از  مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ انسان چگونه قادر است تا گوشه‌هایی که در حالت عادی در دامنه‌ی دید انسان نیست، ببیند؟ یکی آر راهکارهای موجود برای حل این مشکل استفاده از اشعه‌ی ایکس است، که محققان در بخش لیزر دریافتند، در صورت رفتن به سراغ راهکارهای ارائه‌شده توسط این فناوری می‌توان آن‌سوی دیوار را دید.

در آزمایشگاهی در استنفورد مهندسان یک شگفتی عجیب پدید آورده‌اند، به‌این‌ترتیب که یک خرگوش پولیشی را پشت دیواری به شکل T” ” قراردادند و سپس توسط سیستم پیچیده‌ای از محاسبات و لیزرهایی که نور را با سرعت‌بالا پرتاب می‌کنند، توانستند خرگوش پنهان‌شده در پشت دیوار T”  ” شکل را مشاهده کند.

به‌کارگیری پرتابگر لیدار در خودروهای خودران

از سوی دیگر می‌توان امیدوار بود با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در بخش لیزر و رصد از آن‌سوی دیوارها، می‌توان امیدوار بود که خودروهای خودران نیز در آینده از این قابلیت بهره‌مند شوند. از ایده پشت این تکنیک، که از مسیر پرواز فوتون‌های لیزر برای محاسبه شکل و موقعیت مکانی اشیاء پنهان‌شده استفاده می‌شود، دست‌کم می‌توان برای مشاهده عابر پیاده خارج از محدوده دید استفاده کرد.

ایده مذکور خیلی هم جدید نیست؛ این سیستم به‌طور مشابه یک‌زمان بسیار دقیق را اعمال می‌کند که در آن ” لیدار پرتابگر لیزر” در خودروهای خودران استفاده می‌شود.

لیدار با محاسبه بازه زمانی که همه فوتون‌ها از لیزر خارج‌شده و دوباره به دستگاه برگردانده می‌شود، یک طرح سه‌بعدی از اطراف می‌سازد و به‌این‌ترتیب به خودرو اجازه می‌دهد تا مسیر درست حرکت را پیدا کند. البته تئوری ساده به نظر می‌رسد اما در عمل با مشکلات و دشواری‌هایی مواجه است.

دو دیوار را در نظر بگیرید که به شکلT” ” در کنار هم قرارگرفته‌اند، سپس آن‌ها راکمی از هم دور کنید و شی‌ء مانند یک خرگوش پولیشی را در قسمت پای t قرار دهید. اگر شما در قسمت دیگر پایt  بایستید” جایی که عروسک دیده نمی‌شود ” شاید کمی ریسک داشته باشد اما می‌توانید توپی را به سمت دیوار دیگر پرتاب کنید.

سیستم هوشمندی که برای طراحی سه‌بعدی اشیایی که خارج از دید هستند از لیزرها و الگوریتم‌ها بهره می‌برد، کسانی که بر روی خودروهای خودران کار می‌کنند به لیزرها وابسته هستند، بنابراین منطقی است که چنین سیستم‌های لیزری خود را در آینده با این تکنولوژی، برای دیدن گوشه‌ها ارتقاء دهند. هرچند هنوز مشکلاتی وجود دارد، لذا محققان  می‌بایست قدرت لیزر را افزایش دهند تا در نور روز هم بتوانند عابران پیاده را تشخیص دهند. در دنیای واقعی، فوتون‌ها، از هر نوع سطح نسبتاً یکنواخت‌تر از دیوارهای مورداستفاده در آزمایشگاه بازتاب می‌کنند؛ به‌علاوه شما نمی‌توانید هر دفعه به مدت چند دقیقه صبر کنید تا ببینید آیا عابری پشت یک کامیون در حال عبور است یا خیر.

مطالب مرتبط