ماه نورد یوتو-۲(Yutu ۲)  چین در شرف بیدار شدن است تا جستجوی خود را بر روی ماه ادامه دهد

ماه نورد یوتو-۲(Yutu ۲)  چین در شرف بیدار شدن است تا جستجوی خود را بر روی ماه ادامه دهد.

به گزارش اسپیس، طبق گفته‌ی برنامه اکتشاف ماه چین در تاریخ ۲۳ آوریلT این ماه‌نورد که طی ماموریت چانگ‌ای-۴(Chang’e ۴) به فضا ارسال شد و در ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ بر روی نیمه‌ی پنهان ماه فرود آمد، به تازگی بیست و نهمین روز قمری خود را به پایان رسانده است.

فضاپیمای خورشیدی و سطح‌نورد چین در روز ۲۹ آوریل به وقت پکن پس از غروب خورشید خاموش شدند. این دو در برابر هوای سرد منفی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد محافظت می‌شوند. فضاپیما و ماه‌نورد یوتو-۲ در اوایل ماه مه با طلوع آفتاب بر روی دهانه فون کارمان(Von Kármán) دوباره روشن خواهند شد.

یوتو-۲ در حال حرکت به سمت شمال غرب قمر زمین بود که به دهانه‌ی فون کارمان رسید این ماه‌نورد به طور کلی ۷۰۸.۹ متر پیموده است و به وسیله‌ی دوربین‌های پانورامای خود، رادارهای نفوذ کننده به ماه و طیف سنج، اطلاعات زیادی جمع‌آوری کرده است.

به نقل از مقاله‌ای که در کنفرانس علوم ماه و سیارات در ماه مارس ارائه شد: این ماه‌نورد ۱۴۰ کیلوگرمی که شش چرخ دارد تعدادی سنگ گوناگون در زیر سطح ماه یافته است که دانشمندان معتقدند در اثر فعالیت‌های آتشفشانی و برخورد شدید سیارات به وجود آمده‌اند. مکان‌هایی که این ماه‌نورد بررسی کرده شامل موادی از دهانه‌های مجاور از جمله دهانه‌ی فینسن(Finsen) است.

بر طبق این مقاله رادار نفوذی ماه ابزار مناسبی برای تعیین نحوه‌ی تکامل سطح ماه و بررسی منابع یافت شده در سطح ماه توسط یوتو-۲ است. این ماه‌نورد در حال فعالیت در دهانه‌ی برخوردی بزرگ “حوضه قطب جنوب – آیتکن” در نیمه‌ی پنهان ماه است. دانشمندان باور دارند رویدادی که باعث ایجاد این دهانه شده ممکن است باعث بیرون آمدن سنگ‌هایی از زیر پوسته‌ی ماه شده باشد و آن‌ها امیدوارند چنین موادی به کشف اسرار نحوه‌ی تشکیل ماه کمک کنند.

یوتو ۲ پس از فعال‌سازی مجدد در ماه مه سفر خود را به سمت شمال‌شرقی ادامه خواهد داد جایی که دانشمندان امیدوارند در آن سنگ‌های بازالتی کشف کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد تاریخچه سطح ماه به دست بیاورند.

یوتو-۲ تنها سطح‌نورد چین نیست که اکنون در حال فعالیت است این کشور به تازگی سطح‌نورد  “ژورونگ” را با موفقیت بر روی سطح مریخ فرود آورده است.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط