محققان به نتیجه رسیدند که عوارض ام اس با سلول های بنیادی مزانشیمی بهبود می یابد

مالتیپل اسکلروزیس یا همان ام. اس، یک بیماری التهابی در دستگاه عصبی مرکزی است که با اثر فرسایشی منجر به ناتوانی‌های غیرقابل بازگشت می‌شود. پیش از این نشان داده شده بود که سلول‌های بنیادی مزانشیمی با اثر ضدالتهابی خود موجب کاهش عوارض ام. اس در حیوانات مدل آزمایشگاهی شدند، اما کارآزمایی بالینی فاز ۲ که اثر این درمان را در شمار قابل توجهی از انسان‌های مبتلا بررسی می‌کند تاکنون صورت نگرفته بود.

به منظور بررسی اثر درمانی سلول‌های بنیادی مزانشیمی بر مبتلایان به ام اس، در پژوهشی بین‌المللی که پژوهشگرانی از کشورهای کانادا، ایتالیا، سوئیس، سوئد، دانمارک، فرانسه، اسپانیا، انگلیس و اتریش در کنار دکتر سید مسعود نبوی از پژوهشگاه رویان در آن شرکت داشتند، بی‌خطر بودن و اثربخشی سلول‌های بنیادی مزانشیمی در مبتلایان به ام. اس مورد بررسی قرار گرفت.

در این پژوهش، سلول‌های بنیادی مزانشیمی از خود افراد مبتلا دریافت شد. به گروهی سلول بنیادی مزانشیمی و به گروهی دارونما داده شد، بدون اینکه هیچیک از دوگروه دریافت کننده درمان یا پزشکان معالج آنان مطلع باشند چه کسی سلول و چه کسی دارونما دریافت کرده است.

این روش یک استاندارد جهانی است که به منظور حذف اثر تلقین از نتایج حاصل از کارآزمایی بالینی انجام می‌شود. بیماران به مدت شش ماه برای بررسی اثرات جانبی و درمانی سلول‌های پیوند شده مورد پایش قرار گرفتند.

نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی Trials به چاپ رسیده است، نشان داد، استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی برای درمان ام. اس بی‌خطر و سودمند است.

این یافته که حاصل پژوهشی بین‌المللی است گامی در جهت رفع محدودیت‌ها و صدور مجوزها برای استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی در درمان مبتلایان به ام اس محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط