محققان توانسته‌اند ایمپلنت خاصی را بسازند که از راه دور، با بلوتوث کنترل می‌شود

در طی چند سال اخیر اخبار زیادی را مبنی بر اختراع ایمپلنت‌های متعدد در حیطه مهندسی پزشکی شنیده‌ایم. به خصوص ایمپلنت و ابزارهای بسیار کوچکی که درون بدن انسان، وظیفه توزیع مواد دارویی را بر عهده دارند. ما با تعبیه این نوع ابزارها در بدن، دیگر نیازی به تزریق یا مصرف مداوم داروهای شیمیایی را پیدا نمی‌کنیم. در جدیدترین پژوهش حال حاضر، محققین پای خود را فراتر از ایمپلنت‌های معمولی برده و توانسته‌اند ایمپلنت خاصی را بسازند که از راه دور، با بلوتوث کنترل می‌شود.

پژوهشگران در مرکز تحقیقات هیستون واقع در تگزاس، ایمپلنتی با منبع تغذیه باتری ساخته‌اند که می‌تواند بیش از یک نوع دارو را در خود جای دهد. سپس با عمل جراحی می‌توان این وسیله را زیر پوست بیمار جاسازی کرد. در مرحله بعدی پزشک می‌تواند با مد نظر قرار دادن یک برنامه‌ریزی خاص، ایمپلنت را در یک برهه زمانی معین، وادار به آزادسازی دارو کند. این ابزار تا یک سال می‌تواند به صورت خودکار فعالیت داشته باشد. بعد از این مدت، نیاز به شارژ دارد که این امر به واسطه شارژ مجدد انجام می‌گردد.

با تعبیه قابلیت کنترل از راه دور به واسطه فناوری نه چندان جدید بلوتوث، پزشک می‌تواند هر زمان که صلاح می‌بیند دوز دارویی یا زمان انتشار دارو را تغییر دهد. کافیست ولتاژ کانال نانو سیلیکونی درون دستگاه را تغییر دهد. این رویه تغییر دوز دارویی، بیشتر به کار بیمارانی می‌آید که از التهاب روماتیسمی یا فشار خون بالا رنج می‌برند.

اختراع ایمپلنت توزیع دارویی بلوتوثی

یکی از محققین حاضر در این پروژه بیان کرده که این ایمپلنت کنترلی، در حال حاضر تنها در محیط آزمایشگاهی جوابگو بوده و باید در مرحله بعدی این دستگاه را درون بدن حیوانات آزمایشگاهی تست کرد. اگر این مرحله نیز با موفقیت پیش برود، می‌توان کم کم به فکر آزمایش‌های انسانی بود. الساندرو گرَتونی، نویسنده مسئول اختراع این ایمپلنت کنترلی می‌گوید: ما به این دستگاه توزیع دارویی، به چشم بخشی از یک نوآوری وسیع در آینده بهداشت و درمان در مقیاس جهانی نگاه می‌کنیم. قطعا این ابداع می‌تواند برای درمان سایر بیماری‌های مزمن نیز سودمند واقع شود. این دستگاه می‌تواند در مدیریت فرآیند درمانی این دسته از بیماری‌ها کمک به سزایی کند.

مقاله این کشف نوآورانه و بدیع در ژورنال معتبر Lab on a Chip به انتشار رسید.

منبع: دیجایتو

مطالب مرتبط