محققان پلیمری ابداع کرده اند که در مجاورت نور به طور آنی و کامل خود را نابود می کند

محققان پلیمری ابداع کرده اند که در مجاورت نور به طور آنی و کامل خود را نابود می کند. آنها معتقدند با کمک این پلیمر می توان تجهیزات نظامی ساخت که اثری از آنها به جا نمی ماند.

به گزارش دیلی میل،  محققان آمریکایی نوعی خاصی از پلیمر ابداع کرده اند که بدون هیچ رد و نشانی از بین می رود. این پلمیر هم اکنون آزمایش شده است.

 محققان بنیاد شیمی آمریکا به سفارش ارتش این کشور، پلیمر مذکور را ابداع کرده اند. آنها ادعا می کنند می توان آن را در حسگرهای الکترونیکی به کار برد و تجهیزات نظامی ساخت که به طور مخفی پس از ارائه محموله هیچ اثری از آنها باقی نمی ماند.

 «پل کول» محقق ارشد این پژوهش می گوید: این پلیمر از آن نوع موادی نیست که مانند مواد حافظ محیط زیست، طی یک سال از بین می رود. بلکه با فشار یک دکمه مکانیسم داخلی در پلیمر فعال می شود و از بین می رود یا خورشید آن را از بین می برد.

برای دستیابی به این فرایند سریع تغییر وضعیت از جامد، محققان نوعی پلیمر با سقف دمای پایین استفاده کردند. به عبارت دیگر  پیوندهای این ماده در دمایی خاص از هم گسسته می شوند.

 محققان در آزمایش ها از یک کاتالیزور حساس به نور استفاده کردند تا فرایند فروپاشی پلیمر را آغاز کنند. به محض اینکه این ماده در برابر نور خورشید قرار گرفت، فرایند فروپاشی آن شروع شد.

 به این ترتیب اپراتور می تواند این پلیمر را در شب ارسال کند و با طلوع خورشید اثری از آن باقی نمی ماند. با کمک این روش می توان  زمان فروپاشی را تنظیم کرد تا موادی با عمر طولانی تر ساخت.

 کول در این باره می گوید: ما راهی یافته ایم تا فرایند فروپاشی را برای مدت زمانی خاص(یک، دو یا سه ساعت) به تعویق بیندازیم.  کافی است آن را تا زمان استفاده در مکانی تاریک نگهداری کنید.

همچنین نوع دیگری از این پلیمر ساخته شد که به نور فلورسنت حساس است. این ماده برای ماموریت در فضاهای بسته مناسب است.

 سال هاست که دانشمندان سعی دارند چنین موادی را بسازند اما به دلیل عدم ثبات پلیمرها در دمای اتاق موفق نبوده اند. اما اکنون آنها توانسته اند با حذف ناخالصی مواد قبل از تبدیل در واکنش های شیمیایی پلیمری بسازند که نسبت به نمونه های پیشین ماندگارتر است.

هرچند این پلیمر هم اکنون در فناوری نظامی استفاده شده اما دانشمندان معتقدند کاربردهای تجاری نیز دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط