مریخ‌نورد ناسا تصاویری با جزئیات بالا از سنگ‌های مریخ منتشر کرده است

مریخ‌نورد ناسا جستجوی خود را در دهانه‌ی قدیمی مریخ آغاز کرده است و تصاویری با جزئیات بالا از سنگ‌های مریخ منتشر کرده است.

به گزارش ناسا، مریخ‌نورد استقامت که به عنوان راه ارتباطی بالگرد نبوغ مشغول است و داده‌های پرواز آن را جمع‌آوری می‌کند تجهیزات خود را بر روی سنگ‌های کف دهانه‌ی جزرو نیز متمرکز کرده.

اطلاعاتی که از این بررسی‌ها به دست می‌آید به دانشمندان در ساخت یک جدول زمانی کمک می‌کند که در آن زمان تشکیل این دریاچه،زمان خشک شدن آن و زمان تشکیل رسوبات در دلتای این دهانه مشخص می‌شود. درک این جدول زمانی به جمع‌آوری نمونه سنگ‌هایی برای کشف حیات باستانی کمک خواهد کرد.

دوربین (WATSON) “استقامت” که در انتهای بازوی رباتیک آن قرار گرفته چندین عکس با جزئیات بالا از این سنگ‌ها ثبت کرده است.یک جفت دوربین با قابلیت بزرگنمایی که دوربین مست‌کم زد (Mastcam-Z)را تشکیل می‌دهند نیز این ناحیه را مورد بررسی قرار داده‌اند.و یک لیزر به نام سوپرکم (SuperCam) برای تشخیص مواد تشکیل دهنده‌ی سنگ‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.این ابزارها به دانشمندان در یافتن اطلاعات بیشتر درباره‌ی دهانه‌ی جزرو کمک می‌کنند.

یک سوال مهم که دانشمندان به دنبال پاسخ آن هستند این است که آیا این سنگ‌ها رسوبی هستند مانند ماسه سنگ و یا آذرین هستند و در اثر فعالیت‌های آتش‌فشانی ایجاد شده‌اند.هر نوع سنگ اطلاعات متفاوتی به دانشمندان می‌دهد سنگ‌های رسوبی نشانه‌های حیات را بهتر حفظ می‌کنند و سنگ‌های آذرین برای تهیه جدول زمانی مناسب‌ترند.

استقامت با یک مشکل روبه‌روست سنگ‌های اطراف این مریخ‌نورد در طول زمان در اثر وزش باد با شن و غبار جدید پوشیده شده‌اند . در زمین دانشمندان سنگ‌ها را می‌شکنند و داخل آن‌ها را بررسی می‌کند تا منشا آن‌ها را بفهمند اما استقامت برای این کار چکش ندارد اما بازوی رباتیک این مریخ‌نورد مجهز به دستگاهی برای خراشیدن سنگ‌هاست و هنگامی که دانشمندان مکان مناسب را بیابند می‌توانند سطح آن را بتراشند تا به ترکیبات داخلی آن دست‌یابند و سپس به وسیله‌ی تجهیزات دیگر اطلاعات بیشتری در مورد ساختار شیمیایی و کانی‌شناسی سنگ‌ها به دست بیاورند.

بهترین نمونه‌ها درون لوله‌های مخصوصی ذخیره می‌شوند تا در نهایت به زمین بازگردند

منبع: ایسنا
مطالب مرتبط