معجزه ترکیب ۳ پادتن در بهبود ایمنی‌درمانی سرطان

محققان دانشگاه “بازل” سوییس به ترکیب جدیدی از پادتن‌ها دست یافته‌اند که موجب بهبودی چشمگیری در ایمنی‌درمانی سرطان می‌شود.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از مدیکال اکسپرس، استفاده همزمان پادتن‌ها(آنتی‌بادی‌ها-antibodies) بر اساس دو مکانیسم متفاوت منجر به تخریب مؤثرتر تومورهای سرطانی می‌شود. این روش با مطالعه در مدل‌های حیوانات توسط انکولوژیست‌ها و دانشمندان دانشگاه بازل نشان داده شده که در مجله علمی PNAS منتشر شده است.

بیمارانی که به روش‌های فعلی ایمنی‌درمانی(ایمونوتراپی) پاسخ نمی‌دهند، می‌توانند بیشترین نفع را از این درمان جدید ببرند.

ایمنی‌درمانی علیه سرطان در سال‌های اخیر امیدهای زیادی را به وجود آورده است. این روش درمانی جدید سیستم ایمنی بدن را برای از بین بردن بافت سرطانی تحریک می‌کند و شامل یک پادتن است که گیرنده “CD۴۰” را بر روی سطح سلول‌های ایمنی فعال می‌کند و بنابراین تولید سلول‌های تی(T cell) که قاتل‌های طبیعی سلول‌های سرطانی هستند را تحریک می‌کند.

این درمان جدید در مطالعات حیوانی پیش از  آغاز آزمایشات بالینی امیدوارکننده نشان داد. با این حال در آزمایشات بالینی، موفقیت پادتن “CD۴۰” به دور از انتظارات کاهش یافت و کمتر از ۲۰ درصد از بیماران به آن پاسخ دادند.

گروه تحقیقاتی ایمنی‌درمانی سرطان در دانشگاه بازل(Basel) اکنون در مدل‌های حیوانی نشان داده است که با ترکیب پادتن ضد “CD۴۰” با دو پادتن دیگر که به رگ‌های خونی تومور متصل هستند، می‌توان اثر آن را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

نقطه شروع این مطالعه مشاهده این بود که استفاده از پادتن‌های ضد “CD۴۰” منجر به افزایش سلول‌های تی قاتل در نظر گرفته می‌شود، اما این موارد تنها در مناطق محیطی و نه در فضای داخلی تومور قابل شناسایی هستند. محققان گمان می‌کردند که این موضوع به دلیل ماهیت رگ‌های خونی تومور باشد.

دکتر “ابیشک کاشیاپ” سرپرست این مطالعه می‌گوید: به طور معمول رگ‌های خونی یک تومور دچار نشتی یا کوتاهی هستند. بنابراین سلول‌های تی کار دشواری برای ورود دارند. فرضیه ما این بود که سلول‌های قاتل قادر به حمله به تومور هستند و در صورت وجود رگ‌های خونی سالم به اندازه کافی نیز قادر به حمله به تومور هستند.

بنابراین محققان پادتن ضد “CD۴۰” را با دو پادتن ضد رگ‌زایی(آنژیوژنیک-angiogenic) دیگر ترکیب کردند که قادر به تثبیت رگ‌های خونی تومور هستند. یکی از این پادتن‌های ضد رگ‌زا در حال حاضر برای یک نوع درمان سرطان موسوم به “آواستین”(Avastin) تأیید شده است، در حالی که دیگری هنوز در حال توسعه است.

محققان سپس این ترکیب جدید پادتن‌ها را در چندین مدل حیوانی برای انواع مختلف سرطان مانند سرطان روده بزرگ، پستان و پوست آزمایش کردند و همانطور که انتظار می‌رفت، این ترکیب متشکل از سه پادتن باعث بهبود چشمگیر تخریب بافت تومور در همه سرطان‌ها شد.

همچنین تجزیه و تحلیل دقیق‌تر نشان داد که این موفقیت مبتنی بر مکانیسم پیش بینی شده محققان است که اضافه شدن دو پادتن ضد رگ‌زایی باعث می‌شود تومورها رگ‌های خونی سالم‌تری داشته باشند. با این حال تحقیقات به طور غیرمنتظره‌ای نشان داد که این ترکیب پادتن‌ها، سیستم ایمنی بدن را از چندین طریق تقویت می‌کند. به عنوان مثال موجب نفوذ بهتر سلول‌های قاتل به تومور و تحریک یک واکنش التهابی در ریزمحیط تومور می‌شود.

“کاشیاپ” می‌گوید: نتایج ما نشان می‌دهد درک بیولوژی تومورها چقدر مهم است.

وی معتقد است بیماران مبتلا به “تومورهای سرد”، یعنی تومورهایی که به ایمنی‌درمانی پاسخ خوبی نمی‌دهند، می‌توانند از این ترکیب جدید سود بیشتری ببرند.

وی در ادامه گفت: پادتن‌های ضد رگ‌زایی ممکن است تومورهای سرد را داغ کنند، بنابراین عملکرد سیستم ایمنی بهتر می‌شود.

چندین آزمایش بالینی اولیه با این روش درمانی جدید در حال برنامه‌ریزی است.

به گفته “کاشیاپ”، قدرت این مطالعه نه تنها در تأثیرات بزرگ مشاهده شده، بلکه در این واقعیت است که چندین آزمایشگاه مختلف به نتایج یکسان دست یافته‌اند. این آزمایشات در بیمارستان دانشگاه بازل، موسسه پلی‌تکنیک لوزان(EPFL) و مرکز نوآوری “روشه”(Roche) زوریخ انجام شد.

این درمان همچنین توسط “آلفرد زیپلیوس”استاد انکولوژی دانشگاه بازل و نویسنده ارشد این تحقیق تأیید شده است. وی گفت: پتانسیل ابتکاری و ترجمه‌ای این اثر نتیجه همکاری نزدیک و عالی بین تحقیقات کاربردی و اساسی بین دانشگاه بازل و EPFL  و ارتباط نزدیک دانشگاه و صنعت است.

پادتن یا آنتی‌بادی نوعی پروتئین است که در دستگاه ایمنی بدن، در پاسخ به حضور آنتی‌ژن خاصی تولید می‌شود و در خون به گردش درمی‌آید یا در محل تولید باقی می‌ماند تا به آنتی‌ژن (معمولاً اجسام بیگانه همچون باکتری و ویروس ولی گاه حتی بافت طبیعی بدن یا یک ماده غذای است) حمله‌ور شود و آن را بی‌زیان سازد.

ایمنی‌درمانی یا ایمونوتراپی(Immunotherapy) یک روش درمانی برای برخی بیماری‌ها از جمله سرطان است که با تحریک یا سرکوب پاسخ سیستم ایمنی عمل می‌کند.

استفاده از بازدارنده رگ‌زایی(Angiogenesis inhibitor) روشی است که طی آن به وسیله عوامل بازدارنده از جمله پروتئین‌ها از فرآیند رگ‌زایی جلوگیری می‌شود. مهار رگ‌زایی از روش‌های بسیار مؤثر ضد سرطانی است که به وسیله “جودا فولکمن” کشف شده است. /ایسنا

مطالب مرتبط