موفقیت سلول های بنیادی در درمان بیمارهای شریان محیطی

محققان دریافتند سلول درمانی می تواند راهکار درمانی امیدوار کننده ای برای ایسکمی اندام حرکتی ناشی از آنژیت باشد.

به گزارش آردی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، مطالعه ای که محققان در طولانی مدت روی بیمارانی که برای درمان ایسکمی اندام حرکتی ناشی از آنژیت(AICLI) مورد درمان با سلول های بنیادی قرار گرفته اند نشان می دهد که این درمان برای آن ها بی خطر و موثر است.

این مطالعه می تواند منجر به ایجاد گزینه ای درمانی برای کسانی شود که دچار بیماری های شریانی محیطی خطرناک(PAD) هستند.

ایسکمی اندام حرکتی ناشی از آنژیت(AICLI) بوسیله التهاب عروق خونی ایجاد می شود و می تواند به انسداد شدید شریان ها در نواحی پایین تنه فرد شود. این امر منجر به ایجاد درد و اختلالات حرکتی در فرد می شود و حتی ممکن است به قطع عضو و مرگ فرد بیانجامد.

هر چند برای درمان این مشکل معمولا از جراحی های درون عروقی یا جراحی های بازسازی کننده استفاده می شود اما این درمان های کلاسیک در ۱۵ تا ۲۰ درصد بیماران موثر نیست.

سلول درمانی گزینه ای امیدوار کننده برای بیماران مبتلا به AICLI است که گزینه درمانی دیگری ندارند. یکی از انواع امیدوار کننده سلول درمانی، استفاده از پیوند سلول های CD۳۴+ خالص سازی شده(PuCeT) است که نتایج مطلوب کوتاه مدتی را نشان داده است. تاکنون هیچ مطالعه ای عوارض و نتایج طولانی مدت استفاده از این منبع سلولی را مورد بررسی قرار نداده است.

در مطالعه ای که اخیرا در بیمارستان ژونگ شان و با نظارت دانشگاه فودان صورت گرفت، پزشکان ۲۷ بیمار مبتلا به AICLI که تحت تزریق درون عضلانی PuCeT قرار گرفته بودند را برای پنج سال تحت نظر قرار دادند. نتایجی که در بلند مدت مشاهده شد حاکی از عدم نیاز بیماران به قطع عضو و بهبود شرایط حرکتی آن ها بود، به نحوی که آن ها طی پیاده روی هیچ گونه دردی را حس نمی کردند.

نتایج نشان می دهد که استفاده از سلول های PuCeT نرخ بقای بیماران را بدون نیاز به قطع عضور افزایش می دهد و میزان دردی که تحمل بیماران تحمل می کنند حدود ۹۰ درصد کاهش می یابد. نتایج بدست آمده که حاصل ارزیابی های بلند مدت بیماران است نشان می دهد که سلول درمانی می تواند راهکار درمانی امیدوار کننده ای برای این بیماری ناتوان کننده باشد.

مطالب مرتبط